Waarom verbruikt mijn printer de kleuren cartridges als ik alleen in zwart-wit print?

Ik print uitsluitend teksten in zwart-wit .Ik stel de Canon MP 560 in op printen in alleen grijstinten, maar op een of andere manier verbruikt hij toch behoorlijk veel van de kleuren cartridges. Stomme vraag misschien, maar hoe komt dat? Er zitten 5 cartridges in. Vier kleine in de kleuren blauw, rood, geel en zwart en 1 grote in zwart.

12 jaar geleden
in: Hardware
5.9K

Het beste antwoord

Zoals Escape al aangeeft, worden de koppen toch nog wel schoongemaakt en verbruikt hiermee wat inkt.
Maar het zwart is niet echt zwart, en dat wordt dan wat zwarter gemaakt middels het mixen van de kleuren.

Een van de redenen waarom ik ben overgestapt van inkject naar een laserjet printer, is vanwege het slechte beheer van de cartridges. Bovendien wil in de zomer de inkt nogal eens te snel opdrogen waardoor je weer die schoonmaakactie moet uitvoeren. Dat kan je net niet gebruiken als je iets wilt printen.

De laserjet staat altijd klaar, is snel opgewarmt en geen 'geklooi' meer met cartridges. Gaat veel langer mee op een toner en is qua aanschaf niet veel duurder als een inktjet.
Nadeel is wel dat je in z/w print. Ik print nu 10x meer als voorheen, omdat ik niet meer 'zuinig' hoef te zijn en de printer altijd klaar staat voor gebruik.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
escape
12 jaar geleden
Met nog een andere nadeeltjes. Energieverbruik, maar belangrijker: voor echte mooie fotoprints kan een laser niet tegen een inkjet op.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, maar gelukkig heb ik nog een hele dure fotoprinter erbij staan.
Trouwens, kost de energie voor het beeldscherm meer als een afdruk van een laserprinter.
Ik zou geen foto afdruk willen zien van een goedkope inkjet printer. Die kan je niet kleurecht krijgen.

Andere antwoorden (2)

Je printer maakt regelmatig alle printkoppen schoon. Dat kost inkt uit al je cartridges. De printerfabrikanten verdienen goud aan inkt.
escape
12 jaar geleden
Je moet daar al rekening mee houden bij de aanschaf van je printer. De ene fabrikant maakt printers waarbij wel van elke cartridge afzonderlijk inkt wordt ge- en verbruikt, zodat je elke cartridge afzonderlijk kunt vervangen, de ander koppelt ze als het ware aan elkaar, zodat als er maar een cartridge leeg is alles al moet worden vervangen.

Dit laatste is natuurlijk veel meer kassa voor de printerfabrikant.
12 jaar geleden
escape
12 jaar geleden
Deze printer heeft losse kleuren cartridges, dus je antwoord verklaart niets.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Noem mij een merk dat minder cartridges gebruikt ... a.u.b;