Externe harde schijf in partities verdelen?

Ik heb een externe harde schijf gekocht. Is het handig om deze in partities te verdelen? Wordt die daar sneller van?
Welk (gratis) programma kan ik daarvoor gebruiken?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Hardware
6K

Het beste antwoord

Of de schijf er sneller van wordt weet ik niet. Wel vind ik het zelf prettiger, omdat je anders al snel een wirwar van folders en subfolders krijgt. Ik maak meestal een stuk of 4 partities in schijven van 500Gb of groter, die elk een bepaalde functie krijgen (foto opslag, films, muziek). Dit kan gewoon binnen schijfbeheer van windows (onder control panel)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Ja dat is handig.
De kans dat de schijf sneller wordt is erg groot omdat de FAT kleiner wordt en de schiijfindex sneller te doorzoeken is.
Of je die snelheidwinst merkt is niet zeker.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zo wel Windows als Apple kunnen patities maken bij Apple is dit te vin bij programma's en dan hulpprogramma's en dan schijfhulpprograma bij Windows weet ik zo niet meer dat is jaren terug even google
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vroeger vond ik dat super handig.

Een partitie voor films, eentje voor muziek, en eentje voor belangrijke data.

Maar de schijven worden steeds groter en de schijven raken steeds voller.

Het ergste met veel partities op 1 schijf is dat zodra je data wilt verplaatsen naar een andere partitie op een andere schijf dit super lang duurt.

Hij ziet het namelijk als een aparte schijf(letter) en gaat dus de data echt kopieren naar de andere partitie.

De USB interface kan maar max 30MB per seconde doorvoeren. Van partitie naar partitie word dit nog minder dan de helftt, dus zeg maar 10-12MB per seconde.

Als je dus een 2TB externe schijf hebt, reken maar uit hoe lang het af en toe kan duren als je 100GB wilt verplaatsen.

Terwijl als je de 2TB gewoon mappen maakt met films, video, foto's, data je bij verplaatsen (knippen en plakken) hij gewoon de index aanpast, en alle data binnen een paar seconde in een andere map is verplaatst.

Tegenwoordig doe ik dus maar max 2 partities bij 1 schijf.
1 voor het OS en een voor alle data. Kies zelf maar tussen een paar secondes of een halve dag om wat films te verplaatsen.

Een handig programma om partities te maken en gratis is:

http://www.partition-tool.com/personal.htm

De home versie is dus gratis.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Héél goed programma, maar als beginneling voorzichtig zijn met wat je doet. In dit geval gaat het om een externe harde schijf, maar bij je eerste pc-tje kan je wel eens domme dingen vooorhebben.