Waarom hebben computers geheugen nodig?

Een computer heeft een limiet aan geheugen. En hoe meer je van dat geheugen in beslag neemt, hoe langzamer ie wordt. Maar waarom hebben computers geheugen? Zouden we niet, als we helemaal opnieuw zouden beginnen met die technologie, computers kunnen uitvinden die geen limiet aan geheugen hebben? Die niet hoeven te laden.

Technisch gezien niet iets tastbaars, iets wat er echt is. Dus waarom zou het dan wel iets in beslag moeten nemen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Hardware
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het antwoord van rose en/of vondan komen het meest richting het jusite antwoord, maar wat een hoop goede en vermakelijke antwoorden/reacties hier. Koste me een hoop plusjes! ;-)

Het beste antwoord

Het is wel degelijk tastbaar! Het is informatie en daar kun je mee interacteren. Je kunt het bekijken, kopiëren, verzenden, etc.. Voordat je ergens mee kunt interacteren moet het wel bestaan, ook informatie! Die informatie is trouwens ook alleen wat wij ermee doen hoor... Technisch gezien moet je het zien als een patroon van atomen dat op zich niet iets doet, en waar niemand wat aan heeft, behalve hij die er informatie aan kan ontlenen. Anyway, omdat het moet blijven bestaan en uitgewisseld moet worden met anderen moet het opgeslagen worden, en dat kunnen wij nu nog alleen in materie. Hoe je het ook wendt of keert, je zult materie nodig hebben om informatie blijvend in op te slaan zodat je er wat mee kunt.

Dus natuurkundig gezien heb je feitelijk altijd een limiet aan het geheugen, namelijk het totaal aan posities je kunt onderscheiden per kleinste informatie-eenheid.

Op dit moment zijn de processoren wel ongelooflijk ontzettend microscopisch klein dat het eigenlijk al tamelijk idioot is om je te realiseren dat een 64 GB usb opslagchipje PER VIERKANTE MILLIMETER (!!! dat is klein!) ruim 64 MILJARD (!!! dat is gróóót!) "dingetjes" te hebben die op een 0 of een 1 kunnen staan, en daar 8 bij 8 van... En dat blijft dan foutloos allemaal zo staan en kan ook nog met tientallen miljoenen per seconde gelezen worden! Stel je die getallen even voor en realiseer je hoe duizelingwekkend onbegrijpelijk veel informatie past op zo'n piepklein stukje materie...

En dan komen we bij het antwoord op de vraag "geen limiet"... Zo lang je een limiet hebt aan materie heb je een limiet aan de hoeveelheid informatie die je op die materie kunt opslaan. Maar het is wel zo dat, ondanks de toch al onvoorstelbare informatiedichtheid op een usb stickje van nu, door allerlei bedenkbare technische vooruitgangen de hoeveelheid geheugen nog duizenden keren over de kop kan. Denk bijvoorbeeld aan het aantal "bits" dat een eenheid in kan nemen (nu nog altijd 0 of 1) vergroten door somehow een bepaald soort bit in bijvoorbeeld 8 standen te kunnen onderscheiden! De informatiedichtheid kan dan zo enorm omhoog gaan hij weer een hele tijd verkwist kan worden alsof hij oneindig is.

Kortom: ECHT oneindig, nee, dat kan zeker niet! Zo lang je het op moet slaan heb je materie nodig (of energie, maar dat is hetzelfde op het niveau waar we het dan over gaan hebben) en dat kost op een of andere manier ruimte.

Maar Nog Enorm Veel Groter, ja, dat kan en daar zijn velen mee bezig!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@sadBunny: Ik zeg hetzelfde, maar dan met een korte uitleg :) Maar jij vertelt het wat uitgebreider. + :D
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit schreef je toch NADAT je mijn exact omgedraaide reactie op jouw antwoord las, hoop ik? ... anders ga ik alsnog in God geloven :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar we kunnen bijvoorbeeld data draadloos overbrengen. Wanneer je bijvoorbeeld een liedje wilt sturen via een smartphone. Is dat ook tastbaar?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hangt van je definitie van tastbaar af. Je kunt die informatie wel de lucht in gooien, maar het betekent nul komma niets totdat een ander apparaat het weer kan oppikken en verwerken tot iets waar iemand/iets wat aan heeft. Daarvoor moet het eerst weer opgepikt worden en op een geheugen geplaatst. Ik noem dat tastbaar inderdaad, al kun je het niet met je vingers aanraken, je kunt er toch iets mee doen en invloed op uitoefenen...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
interessant én leerzaam sadbunny!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
uiteraard +1
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een plusje! (ook al denk ik niet dat er 64 GB op in mm² chip past; eerder 1-2 cm², maar dan nog is dat enorm veel op iets zeer kleins).

Andere antwoorden (8)

Tja,dat is nou eenmaal de techniek die erachter zit: zonder geheugen geen computer. Computers zonder geheugen maken zou een hele andere technologie vereisen. Een computer is (nog) geen ongelofelijk superding dat alles onberperkt (dus zonder limiet) kan doen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De eerste computers hadden geen geheugen hoor, het geheugen is uitgevonden nadat de computers zelf al bestonden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, maar dan moet je alsnog een usb (toendertijd floppie) er in doen om hem te laten werken. De allereerste computer had trouwens wel geheugen (van wel 100 Bytes!):
http://www.ikhebeenvraag.be/vraag/22569
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zie nu dat je dat zelf in je antwoord zegt (van die floppie bedoel ik), dus dan is ook jouw eerste computer toch niet helemaal zonder geheugen. De computer zelf misschien wel, maar als je hem wil gebruiken niet meer.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@unoon: ik zeg hetzelfde, maar dan met een ENORME uitleg :) Maar jij vat het wat korter samen. +
Mijn eerste computer (heel lang geleden) was er eentje zonder geheugen. Daar moest je een floppie (een heel groot slap ding, een soort van diskette maar dan nog ouder) in doen om iets te laden, bv een programma of een spelletje. Zonder een floppie erin deed die computer helemaal niets, omdat... hij geen geheugen had.

Hoe beter de computers worden, hoe meer mensen er in willen zetten en dat kost veel geheugen (bv muziek, film, foto's, spellen). Het geheugen van de computer bewaart al die dingen nu voor jou, zodat je niet meer met floppies hoeft te werken ;-)

Dat het laden trager gaat komt ook doordat de versies van bv Windows steeds zwaarder worden, er steeds meer in zit. Mijn 2e computer bv had een paar MB geheugen en dat was toen heel veel. Tegenwoordig wil je minstens een heleboel Gigabites erin hebben.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
capthavoc
12 jaar geleden
zelfs op die oude floppy machine zat minimaal 64 k geheugen op de cpu ingebakken
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ Mooi antwoord MAAR er zit een flinke fout in! Sorry, maar ook jouw eerste computer had wel degelijk ook een geheugen! Een werkgeheugen van enkele tientallen kilobytes waarschijnlijk... (Commodore 64 wellicht? Atari?) Het punt is: om iets te kunnen doen met het geheugen van de floppydisk, moet je de informatie die erop staat kunnen onthouden in een werkgeheugen. Zonder een apparaat met een geheugen dat iets met de informatie op de floppydisk kan doen is de informatie op de floppydisk per definitie betekenisloos. En daarom heb je een geheugen nodig :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja sorry, jullie hebben natuurlijk helemaal gelijk *bloost van schaamte*. Maar dat geheugen van een paar kb stond in geen verhouding met wat er tegenwoordig in zit...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Das waar maar het verschil tussen geen en een klein beetje geheugen maakt juist het verschil tussen een simpele computer en een geavanceerde.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zelfs de allereerste Analytische Machine die Charles Babbage bedacht in de 19e eeuw, lang, LANG voordat de eerste computer ook echt gebouwd werd, had al een geheugen. Het bezit van een geheugen is simpelweg inherent aan de functionaliteit die we ervan verwachten.
zelfs mensen en dieren hebben geheugen nodig om te functioneren
dus een computer kan ook niet zonder
capthavoc
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Aww kom op cap, dat kan beter! ;) Dat mensen en dieren geheugen nodig hebben is natuurlijk niet een bewijs dat computer ook geheugen nodig hebben. Bovendien hebben niet alle dieren een geheugen. Eencelligen bijvoorbeeld zeker niet. Die "bestaan" alleen maar gewoon, het zijn kleine machientjes en verder niets... Als je dat wilt bestrijden moet je wel met een zéér ruime definitie van geheugen komen denk ik :D
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@SadBunny Geheugen, Bewustzijn en Energie vallen onder 1 noemer.
Alles is Energie en Energie is Bewustzijn.
Dus is Alles Bewustzijn.
Eencelligen vallen onder de noemer Alles en...
jazeker
Alles is Bewustzijn.
En vermits Bewustzijn, Energie en Geheugen ook onder 1 noemer vallen hebben eencelligen dus OOK een geheugen. En...
hou je nu vast...
Elk elementair deeltje van dat Alles & Iedereen heeft een 100% identieke capaciteit en/of vermogen als alle andere elementaire deeltjes of een formatie ervan.
Dus...
ook eencelligen hebben het vermogen om zich in no-time te transformeren tot een totaal ander fysiek waarneembaar 'iets' net zoals een beeld op het scherm ogenblikkelijk kan veranderen als je via een druk op een toets of op het beeldscherm van frequentie of kanaal verandert.
De mens kan op termijn deze vernuftige veranderingen waarnemen
Als...
die maar consequent afgestemd blijft op het frequentie-kanaal van dit soort manifestaties. Je hoeft dit alles zelfs niet te begrijpen, deze supersonische gesofisticeerde ontwikkelingen dienen zich automatisch aan als ons desbetreffende Wek-moment aangebroken is om dit alles te ervaren en/of waar te nemen. Gewoon Genieten van Alles wat is zoals het is en meedrijven op de Flow die bij jouw bioritme en/of intuïtie en/of Goed-Gevoel-Frequentie past ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hahahaha! :) Prachtig! Ik dacht dat IK lange woorden gebruikte! :) Hahahaha... Wat een stuk tekst zeg... Ik bedoel het niet verkeerd hoor, maar het overweldigt een beetje. En het is verdacht bronloos! Waar komt dit allemaal vandaan...
capthavoc
12 jaar geleden
lol dat doe ik je niet na mijn geheugen was een beetje te vol gisteren. ;)
maar een definitie van geheugen is al moeilijk genoeg
ben er maar niet aan begonnen. ;)
Eureka wat een goeie vraag zeg.

Jij hebt vast in jouw glazen bol gekeken want het soort computer die jij beschrijft bestaat reeds doch wordt niet commercieel uitgebaat in de zin zoals wij een computer nu kennen.

Hou maar heel goed de media in de gaten want het is enkel een kwestie van tijd vooraleer jouw droom-computer zich manifesteert.

Besef dat we in verhouding tot de nabije toekomst nu reeds in een verouderd tijdperk leven.
De reden waarom jij aan deze mogelijkheid denkt is omdat je bewust of Onbewust reeds informatie hebt opgevangen over het bestaan van een Computerbrein met Ongelimiteerd Geheugen.

Klinkt het jou gek in de oren als ik schrijf dat wij met zijn allen (voorlopig onzichtbaar en/of fysiek onwaarneembaar) reeds aan zo'n vernuftig Allesomvattend Computerbrein gekoppeld zijn?
Stel nu eens dat het klopt dat wij telegeleide e-wezens zijn?

Zoals ik reeds elders schreef, hou ogen, oren en Mind wagenwijd open want het gekste moet nog komen!
We stevenen in sneltempo op een tijdperk af waarin aangetoond wordt dat Alles mogelijk is en dat ook ons leven kan teruggespoeld worden zoals een Tv-programma, film, cd of wat dan ook.

En dat allemaal vanwege dat Gesofisticeerd Allesomvattend ComputerBrein met Ongelimiteerd Vermogen en/of Geheugen!

Geniet net zoals ik (en vele anderen wereldwijd) van dit Wonderlijke vooruitzicht ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Doe 's een linkje dan??? Klinkt wel heel erg alsof je onlangs "What the Bleep!?: Down the Rabbit Hole" ( http://www.imdb.com/title/tt0499596/ ) hebt gekeken! Zo niet, dan moet jij die zo te horen absoluut gaan kijken! Ik weet 100% zeker dat je die heel interessant gaat vinden. Geen grapje maar serieus. Een vreemd soort romantische trippy documantaire over the fringes of science, echt bijzonder. Volgens mij grotendeels speculatie dat dat allemaal echt bestaat of kan, maar ach, daar is niets mis mee want dat dacht men van een Integrated Circuit (computerchips), de reis naar de maan en de pyramide van Cheops ook, voordat men er gewoon vrolijk alsnog vol goede moed aan begon! Je moet speculatie hebben voordat je er feiten van kunt maken...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Volgens mij zijn er ook al stukken uit die film als aantoonbaar onjuist of lariekoek bestempeld maar desalniettemin een hele interessante film.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Precies... Maar ey wat is een beetje lariekoek op een mensenleven? :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt! Maar, "Waarom hebben computers geheugen nodig?"
Als je een computer van zijn geheugen zou ontdoen krijg je iets wat weer gaat lijken op een calculator, hoewel deze ook zelfs een beetje geheugen hebben. Als je dan weer zou willen dat alles zou werken als een hedendaagse computer zou je een ongelofelijk ingewikkelde processor(nog ingewikkelder dan ze nu al zijn) moeten maken die alle programmatuur al ingebouwd heeft en zou je dus nooit meer nieuwe programma's kunnen toevoegen.

Vroeger bestonden er juist computers zonder geheugen en waren computers met geheugen een ongelofelijke verbetering en werden de mogelijkheden uitgebreid.

En een computer wordt meestal pas echt langzamer als het geheugen volledig vol is, niet gedeeltelijk, dan zal een computer namelijk moeten wachten op de HDD welke een flinke factor langzamer is als het relatief snelle RAM geheugen.

Op dit moment is men juist bezig het sneller beschikbaar maken van datadrives(zoals HDD's) en je ziet dat waar we nu HDD's gebruiken er een overstap gemaakt wordt naar SSD's welke een stuk meer lijkt op RAM.

Over een paar jaar zal je trouwens wel steeds meer gaan horen over quantumcomputers, als deze echt gaan doen wat wetenschappers denken dat ze kunnen doen zal er wel een soort revolutie uitbreken van rekenkracht maar zal er volgens mij nog steeds gebruikt gemaakt worden van geheugen.

Bron: Een hoop duimzuigerij en natte vingerwerk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Damn dit is bezig de interessantste vraag te worden die ik tot nu toe op GV heb gezien... +! Ik lees gefascineerd uit de de geheugenverwerking van de posters en lach hardop om de humor, hier weer zo'n prachtreactie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
yippie! word hier blij van.+1
Om dit uit te leggen zou je eigenlijk moeten vertellen hoe een computer werkt.

Een computer heeft informatie nodig om er wat mee te doen. Die informatie bestaat uit eentjes en nullen in (binair) combinatie van groepjes van 8 (Bytes).

Een computer gebruikt geheugen om data op te slaan.
(Net zoals ons brein)
Zonder dit geheugen wordt de computer ernstig beperkt.
Want als zijn geheugen vol zit, dan kan hij niet verder.

Als er dus geen geheugen zou zijn zou alles heel langzaam gaan omdat je steeds opnieuw bepaalde berekeningen moet doen in plaats van dat je het antwoord direct uit het geheugen haalt. (De eerste computers)

Een computer zonder geheugen zou als hij uitgezet wordt ook alles weer vergeten, en kan dus nooit verder waar hij vorige keer gebleven is.

Je zou dus een programma elke keer weer opnieuw moeten "programmeren" voordat je het kan uitvoeren.

Een logisch gevolg is dus dat je opslag geheugen gaat ontwikkelen, steeds groter en sneller (Floppy drives, CDROMS, Hardeschijven, Tapestreamers, SSD's, DVD Roms, Blurray, 3D opslag enz enz).

Standaard werkgeheugen is opgebouwd uit transistoren die om kunnen klappen en daarmee een 1 of een 0 moeten voorstellen, en door middel van elektriciteit aangestuurd worden. Dit geheugen moet dus gemaakt worden en is dus wel degelijk een tastbaar materiaal.

Een computer maken die geen limiet aan geheugen heeft is dus op het moment nog ontzettend kostbaar en nog onmogelijk. Het zou zichzelf dus moeten uitbreiden en groeien (Zoals het heelal?), Het zou kunnen als we bijv. organismen als geheugen zouden kunnen gebruiken die zich kunnen voortplanten en uitbreiden.

De computer die jij nu bedenkt is dus eigenlijk niet mogelijk, omdat onze computers gegevens dus opslaan als enen en nullen.

Grote spellen hebben hele DVD's vol aan data om de computer te vertellen hoe mooi alles op het beeld getoont moet worden. En dat allemaal met enen en nullen. Oftewel als basis een ja en een nee kunnen we tegenwoordig alles programmeren wat we willen.

Maar het moet wel ergens opgeslagen worden = geheugen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dus natuurkundig gezien heb je feitelijk altijd een limiet aan het geheugen, namelijk het totaal aan posities je kunt onderscheiden per kleinste informatie-eenheid.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is de fundamentele opzet van een computer, je hebt een verwerkingseenheid (processor) en die heeft een plek nodig waar gegevens staan, die verwerkt kunnen worden en vervolgens weer teruggezet op die plek, en die plek noemen we het geheugen (memory). Het geheugen is dus een essentieel (=onmisbaar) onderdeel van een computer.

In de hedendaagse praktijk is dat een vluchtig (volatile) geheugen, de strookjes RAM of DRAM of DDR. Vluchtig geheugen is geheugen waarvan de inhoud weg is als de computer wordt uitgezet.

Je PC werkt overigens met veel meer geheugen, in de meeste gevallen niet-vluchtig geheugen. Je harde schijf is een (her)beschrijfbaar geheugen dat zijn informatie ook vasthoud als de PC uitgezet wordt. CD-Rom en DVD zijn (meestal) eenmalig beschrijfbaar geheugen. Dan heb je nog de externe HD en de USB-stick. Allemaal vormen van geheugen, maar geen van allen strikt onmisbaar voor de werking van de computer.

En vlak bij de processor zit een klein beetje geheugen, het zogenaamde cache geheugen, dat handig is voor stukjes informatie die de processor wat vaker nodig heeft, zodat dat niet steeds weer bij het, relatief ver weg geïnstalleerd en dus traag, geheugen.
rose