Waarom maakt mijn computer veel lawaai?

Ik heb een desktop. Nu zo'n 3 jaar. Hij maakt erg veel geluid. Dat gezoem. Weet iemand waarom? En kan ik er wat tegen doen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Hardware
14.8K

Het beste antwoord

Als het lawaai echt van de ene op de andere dag is te horen,wordt het tijd om Uw desktop eens "fysiek"te reinigen.
U legt uit dat het er een is van 3 jaar en zoals U deze vraag stelt,doet het voorkomen voor de lezer,dat dit nog niet is gedaan. Hier zou U eens mee kunnen beginnen,dus dát kunt U - de bezitter- gaan doen. Als dan toch de "kast " open is ,meteen eens checken of er niet een of andere hardware los zit. Hierbij kun je dan vaak denken aan bewegende delen ,zoals de koeler - beter bekend als de fan - en mogelijk alle kaarten zoals de geluidskaart- mits niet onboard- óf de videokaart strakker proberen in de bestemde sleuven aan te drukken. Het fysieke schoonmaken dient uiteraard zo veilig mogelijk te gebeuren. LOS maken en zeker geen stroom meer - dus óók niet UIT en de voedingskabel(s) er nog IN !! Mocht dit geen resultaat opleveren ,ná opnieuw starten ..is het vaak een bepaald proces zoals de virusscanner of het leegmaken van de prullenbak.
TIP: Muiscursor OP de taakbalk onderin en rechts-clicken ..en kiezen voor TAAKBEHEER STARTEN >> Processen legt al redelijk uit,welk proces er op dát moment met een taak bezig is ...dit is af te lezen hoeveel Kb geheugen een proces opslurpt. I.E.Explorer - of een andere browser gemiddeld 40.000 Kb.

Succes en laat Uw stofzuiger z'n werk maar doen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (10)

In de loop van de jaren he je waarschijnlijk steeds meer programma's op je computer gezet. Ook is het apparaat zelf al weer wat ouder. De koeling, ventilator, die je hoort moet extra hard werken om de boel luchtig te houden, anders vliegt de boel in de fik.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het enige wat je er tegen kan doen is de computer open maken en kijken of er stof (en honden of kattenhaar) in de processorkoeler zit.Dit kan je gewoon voorzichtig met de stofzuiger verwijderen.Misschien kan je als deze de oorzaak is hem ook vervangen door een silent cooler.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+1 klopt precies ff je ventilator/tors schoonmaken.
dit kan de ventilator zijn, in de computers van tegenwoordig zitten minder draaiende delen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als dat geluid in de loop der tijd is toegenomen, is de oorzaak waarschijnlijk stof. Stof op de ventilatoren zorgt ervoor dat ze uit balans raken en gaan trillen. Dat kun je oplossen door ze goed schoon te maken. Met een zachte kwast of borsteltje even alles eraf vegen/borstelen. Vergeet ook de ventilator van je voeding niet. Als je een beetje lef/kennis hebt, schroef die dan open. Zoniet, dan vanaf de achterkant zoveel mogelijk proberen schoon te maken.

Ook de rest van de kast even goed stofvrij maken, dat kan met de stofzuiger. Veeg/borstel voordat je gaat zuigen ook even door sleuven van koelblokken e.d., dan doen die het daarna ook weer beter.

Als het geluid al die tijd al zo is geweest, zou je de ventilatoren kunnen vervangen door grotere (groter = meer luchtverplaatsing = hoeft minder te draaien) en/of stillere modellen. Ventilatoren van Papst bijvoorbeeld zijn over het algemeen vrij stil (even de specificaties controleren natuurlijk). Ook kun je de hele cpu-koeler vervangen door een stiller model. Neem dan een zo groot mogelijk koelblok, met een zo groot mogelijke ventilator, dan hoeft de ventilator minder hard te werken en heb je minder geluid.

Ventilatoren kun je ipv met metalen schroeven ook vastzetten met rubberen schroeven, zodat ze vrij kunnen bewegen. Trillingen worden dan veel minder overgebracht naar de kast. Scheelt ook weer een stuk geluid.

Tot slot kun je nog even naar de voetjes van je computerkast kijken. Soms scheelt het al een heel eind als je er wat rubbertjes onder plakt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Tijd voor een grote schoonmaak. Dus al het stof van binnen weghalen en de ventilator voorzien van een druppeltje olie op het scharnierpunt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
hoi svdongen,

natuurlijk, de ventilator, het stof etc is waarschijnlijk de oorzaak.

luister ook eens naar de harddisk, want als die kabaal maakt is het hoogtijd voor een backup en verse harddisk.

als je de ventilator schoonblaast, blokkeer hem met een lucifer oid, want anders verniel je de achterliggende elektronica
een aangeblazen ventilator werkt als generator.....

veel suc6
groeten, Dré
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat een verhalen.

Is gewoon simpel een ventilator die af is.

nieuwe ventilator of oordopjes?:P
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
prima allemaal; ventilatoren en koeling, stof poetsen enz,
---
en de harde schijf?
juist deze hebben een heel typisch geluid; "gezoem".
moeilijk op te lossen door isolatie, ophanging ed.
(enkel HDD vervangen door stiller model, zelf ook gedaan; loont de moeite) of SDD kopen
---
simpel om na te zien; open PC, koppel spanningskabel van HDD los, start PC en luister
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Absoluut de harde schijf!
Deze vervangen is DE oplossing. Dus een nieuwe kopen.
Met een partition-softwareprogramma (zie Google) kun je alle data van je kapotte HD overzetten naar de nieuwe schijf.
Succes.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat kan te maken hebben met resonantie. Als de desktop op bijvoorbeeld een teakhouten tafel staat kan er resonantie ontstaan. Iets onder de desktop bijvoorbeeld een theedoek, kurk, kartoen zou het probleem kunnen verhelpen.