Is het mogelijk de prestaties van mijn laptop snel en eenvoudig te upgraden via een USB-poort?

Ik ben absoluut geen Whizz-kid, maar wel erg nieuwsgierig naar de mogelijkheden.
Zo heb ik bijvoorbeeld ooit een spel willen spelen op mijn laptop, maar de videokaart kon dit niet aan. Ik vind het onzin een nieuwe videokaart aan te schaffen. Zonde van het geld. Maar zou het niet mogelijk zijn bijvoorbeeld een uitbreiding van het werkgeheugen of de videokaart te maken, door middel van een kaart die je eenvoudig in een van de USB-poorten steekt?

De vraag is dus:
- Zijn er producten op de markt die dit mogelijk maken? En zo niet:
- Zou dit technisch gezien wel mogelijk zijn, of kan een USB-poort zo'n informatiestroom niet aan? Misschien zijn er nog andere voorwaarden alvorens dit mogelijk is.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Hardware

Antwoorden (2)

Waar je pc iets sneller van wordt, is data op een externe usb schijf bewaren. Windows heeft minimaal 10gb nodig om goed te presteren. USB 2.0 is te traag om videosignalen heen en weer te sturen (heen voor het oorspronkelijke signaal en uit voor het bewerkte beeld). Een externe videokaart bestaat ook niet voorzover ik weet. Werkgeheugen is ook niet via usb uit te breiden, maar waarom zou je? Vrijwel altijd kun je geheugenmodules bijprikken en dat is na het opruimen van de pc, de goedkoopste manier om de pc iets sneller te maken. Opruimen met een gratis tool als glary utilities helpt ook vaak.
paulus811
13 jaar geleden
Als windows vista of 7 hebt kan je het werkgeheugen iets uitbreiden met een USB stick via ReadyBoost. Vooral bij PC's met weinig werkgeheugen kan het verbetering tot gevolg hebben van prestaties.

Het betreft alleen het gewone werkgeheugen. Videokaarten hebben ook nog eigen geheugen nodig. Sommige spellen die heel veel rekenkracht vragen hebben wel degelijk een goede grafische videokaart nodig. Als een spel aangeeft niet afgespeeld te kunnen worden op een huidige PC dan zal ReadyBoost dit niet verbeteren.

Toegevoegd na 10 minuten:
Verder heeft Asus een extern systeem voor video met ASUS XG. Dit is een externe videokaart met name bedoeld voor notebooks waar je de kaart niet of niet goed kunt verwisselen. Voor desktop PC's zal het goedkoper zijn (80-euro) om een redelijke videokaart te kopen en simpelweg te vervangen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zover ik weet kun je ook een SD-kaartje (ipv een USB stick) gebruiken als extra (swap) geheugen. Met kaartje/USB = meer geheugen, zonder = geen extra geheugen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@Domtic, inderdaad, als je een SD reader hebt kan je dit ook gebruiken. Ook een goede tip omdat je de SD kaart er dan waarschijnlijk ook in laat zitten. @CME: De USB stick moet ReadyBoost aankunnen. Soms staat dit er op, anders gewoon erin doen. Je moet wel Vista of Windows 7 hebben. Op de USB stick wordt door Windows het tijdelijk geheugen geplaatst. Je moet niet zomaar de stick eruit trekken, hoewel er wel beveiligingen zijn om ernstige schade te voorkomen. Gebruik een lege USB stick met voldoende geheugen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
zie ook de bronnen bij het antwoord, o.a. de bron naar Microsoft.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@Heinzz: Readyboost werkt alleen voor Vista / Windows 7. De ASUS XG is een externe videokaart. Je kunt dus het beste kijken of er een driver voor is. XP wordt wel ondersteund. http://www.asus.nl/product.aspx?P_ID=cjytZpI6lGKd6XX8 Het is erg onduidelijk of ASUS alleen eigen laptops ondersteund en waar je deze kunt kopen. Lijkt me een doodlopende weg. Ik denk dat de prijs van de externe kaart die van een eenvoudige nieuwe laptop met WIndows 7 overstijgt overigens.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je een USB-Stick gebruikt, dan niet eentje van 3,95 van de Euroshopper (met 5 of 10 MB/s), maar zoek er een die echt snel is (>30MB/s; kost wat meer, maar dan heb je er ook echt wat aan). Voor het optimale effect moet je wellicht ook een andere/snellere USB-driver installeren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@Domtic: Goede toevoeging. Een snelle USB stick werkt beter.