waar zijn de oranje sata aansluitingen voor op mijn asus-P5W DH Deluxe moederboard?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Hardware
1K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb ook dit moederbord
Bedoel je erachter of binnen?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
binnen

Antwoorden (1)

SATA staat voor Serial Advanced Technology Attachment.
En is bedoelt om een moderne harde schijf aan te sluiten.
Deze hebben een snellere doorvoer snelheid van 3 Gb/s
ATA is gelijk aan de oude benaming IDE, deze gebruik je nu waarschijnlijk.
Deze SATA schijven kun je ook in RAID zetten.
Wat is RAID ?
RAID is een manier waarbij je dan de data verdeelt over twee schijven, dat betekent dan dubbele doorvoersnelheid.
Dit wordt veel door gamers gebruikt omdat je dan een supersnelle computer hebt.
Risico is dan wel dat, mocht er één schijf crashen, je alle data kwijt bent.
Een andere manier van RAID is om data parallel weg te schrijven naar twee schijven, mocht er dan één schijf crashen je nog wel alle data op je andere schijf hebt.
Dit wordt ondermeer gebruikt in data centers.
Op een modern moederbord zitten vaak meerdere SATA aansluitingen waarbij de enkele voor een dvd brander of harde schijf zijn en degene die bij elkaar zitten voor RAID toepassingen beschikbaar zijn. Ze kunnen echter ook zonder RAID gebruikt worden. DE RAID configuratie is in te stellen in je bios.
De SATA schijven maken gebruik van een andere voeding connector, deze zitten standaard op een moderne voeding. Mocht je deze er niet op hebben zitten kun je verloop kabeltjes hiervoor kopen.

Toegevoegd na 1 dag:
De rode (Master) aansluitingen zijn bedoelt voor boot schijven (waar je besturing op komt), de zwarte zijn voor cd/dvd/blueray branders of opslag schijven.
In RAID wordt er steeds een combi gemaakt van twee (oranje) of 3 aansluitingen.
Volgens mij kun je ze echter wel benutten voor data schijven als je geen gebruik maakt van RAID.
Dat zal een kwestie van uitproberen zijn.

Toegevoegd na 1 dag:
Nog even specifiek over jouw moederbord:
Voor alle informatie over je moederbord, hier de engelstalige handleiding
http://dlsvr.asus.com/pub/ASUS/mb/socket775/P5W%20DH%20Deluxe/e2557_p5w_dh_dlx.pdf

Asus heeft het over EZ back-up (RAID)
Dit kun je via jumpers in stellen.

volgens mij kun je er ook gewoon extra schijven aansluiten als je geen RAID gebruikt.