Hoe vind je extra verborgen bestanden op C?

Verkenner zegt dat 5.8 gb op partitie C bezet is. Echter als ik bij de bestanden ga kijken is 3.8 gb aan bestanden aanwezig. Ik heb ook de verborgen bestanden keuze aan gezet. Wat is er aanwezig op C dat windows je niet laat zien?

Toegevoegd na 2 uur:
Verborgen bestanden zie ik al, maar er er is ongeveer 2 GB alsnog niet zichtbaar, omdat C voller is dan de bestandsgrootte als je C bekijkt.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.6K

Het beste antwoord

Gezien de grootte (2Gb) gaat het waarschijnlijk om het wisselbestand (pagefile) voor je geheugen. Dat kun je zichtbaar maken door systeembestanden zichtbaar te maken.

Aangeraden wordt overigens om je wisselbestand 1,5x zo groot te maken als je intern geheugen. Je wisselbestand kleiner maken dan je intern geheugen of helemaal weghalen is in het algemeen een slecht idee.

instellingen->configuratiescherm->systeem; tab geavanceerd; knop instellingen in veld prestaties; tab geavanceerd: daar kun je zien wat je wisselbestandsgrootte is, en het eventueel wijzigen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Afhankelijk van de Windows-versie die je hebt, zijn er bestanden voor systeemherstel en bestanden voor VSS (Volume Shadow System), waarmee je vorige versies van bestanden kunt terugzetten.

Toegevoegd na 41 seconden:
Die bestanden kun je dus grotendeels wegkrijgen door systeemherstel uit te zetten en alle systeemherstelpunten te wissen, en door VSS uit te zetten.

Toegevoegd na 6 uur:
 Naar aanleiding van je toevoeging:

Houd er rekening mee dat een bestand meer schijfruimte inneemt dan puur de grootte van het bestand. Schijfruimte wordt ingedeeld in blokken; vaak zijn dat blokken van 4096 bytes, maar jouw schijf zou ook blokken van 8192 bytes, van 16384 bytes, of nog meer kunnen hebben.

Laten we eens uitgaan van een blokgrootte van 4096 bytes.

Een bestand van 1 byte heeft dan één blok nodig; het kleine bestandje neemt dus een hoeveelheid schijfruimte van 4096 bytes in.

Een bestand van 4096 bytes neemt ook een schijfruimte van 4096 bytes in; een bestand van 4097 bytes neemt daarentegen een schijfruimte van 8192 bytes in: twee blokken van elk 4096 bytes.
Cryofiel
13 jaar geleden
In explorer (bestandsbeheer?) kun je onder extra's-mapopties je systeem- en verborgen bestanden zichtbaar maken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit zoek je waarschijnlijk: SpaceMonger (zie bron, klik op 'free software' en scroll naar beneden en download het op 1 na onderste bestand: SpaceMonger v1.4.0).

Het programma geeft een mooi grafisch overzicht van je schijf. En het is portable, geen installatie nodig dus!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vergeet niet dat er verborgen bestanden bestaan, onder andere uw Windows zelf, tijdens de installatie met de windows dvd schijf moet het toch ergens geplaatst worden? Dus op de C partitie en een ander deel de boot partitie
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Probeer eens je wisselbestand naar een ander station te verhuizen via je configuratiescherm. Of als je geen ander station hebt, het wisselbestand helemaal uit te zetten. Daarna opnieuw opstarten en kijken of de verdwenen ruimte weg is. Waarschijnlijk neemt of reserveert dit bestand ruimte waardoor jij deze ruimte kwijt bent.