Waarom geeft mijn MacBook Pro soms een raar zwart beeld met een 'map' met een vraagteken?

Als ik mijn MacBook Pro van 4 jaar oud opstart, laat hij soms een zwart beeld zien. Hierin flinkerd een icoontje.
Dit icoontje is een “map” met daarin een vraagteken.
De enigste manier om dit op te lossen is de MacBook een hard reset geven (com + R + power) maar dit kan niet goed zijn.
Hij geeft dit beeld nu ook soms terwijl ik bezig ben.
Wie weet wat dit is?

De link onder in beeld geeft trouwens geen informatie, heb ik helemaal niks aan.

Picture for question
een jaar geleden
2.7K
Antoni
een jaar geleden
@MarcelCura, misschien kan iemand je (op het forum) van Tweakers.net een beter antwoord geven dan een gebruiker van GoeieVraag.nl. Tweakers.net is de grootste tech-website van Nederland. De URL ervan is https://tweakers.net/. Van het forum is de URL: https://gathering.tweakers.net/. Maar je kan natuurlijk ook de antwoorden op GoeieVraag.nl afwachten.

Antwoorden (1)

Je mac heeft problemen met de opstartschijf. Dat kan een defect zijn, maar vaak wordt het probleem veroorzaakt door een externe harde schijf. De mac weet dan soms niet welke harde schijf gebruikt moet worden als opstartschijf en blijft zoeken. Zeker als je ook een keer opstartbestanden hebt versleept of als je primaire harde schijf overvol is, kan dit voor problemen zorgen.

Heb je een externe harde schijf, koppel die dan even los tijdens opstarten.
Is je interne harde schijf vol, ga opruimen en dingen weggooien of verplaatsen naar een externe harde schijf (niet kopiëren, maar verplaatsen!)

Internet staat vol met manieren hoe je kunt nagaan wat het probleem precies is en wat je eraan kunt doen. Google op " apple mapje vraagteken "
een jaar geleden