Waarom kan ik Windows 11 niet installeren?

Beste lezer,
Ik heb een Intel Core i7-7700HQ 2.8 GHz processor met een turbo boost naar 3.8.
Echter zegt de "PC-Status controller" van Microsoft dat dit niet voldoet met de door hun gestelde minimum.

"Processor: 1 gigahertz (GHz) or faster with two or more cores on a compatible 64-bit processor or system on a chip (SoC)."
Hoe kan dit?

2.3K
Utrecht
2 jaar geleden
Het zit niet in de kracht van je processor.
Het issue zit vaak in de eis dat je computer TPM versie 2.0 moet hebben.
Trusted Platform Module (TPM) versie 2.0.
https://docs.microsoft.com/nl-nl/windows/security/information-protection/tpm/trusted-platform-module-overview
https://support.microsoft.com/nl-nl/windows/tpm-2-0-inschakelen-op-uw-pc-1fd5a332-360d-4f46-a1e7-ae6b0c90645c
SingingCoyote13
2 jaar geleden
ja en een tpm module kan vrij snel stukgaan zodat je die in de bios moet uitzetten wil je pc het dan nog doen. ik had een kapotte tpm module (2.0) onlangs (op win 10, en nog steeds) en de pc wilde niet meer opstarten dus moest ik die tpm module in bios nog wel uitschakelen. verder merk ik niks van dit euvel nu die tpm al een jaar bijna uitstaat. punt is wel dit: kan je dan krijgen dat als dit optreedt (kapotte tpm) terwijl windows 11 al geinstalleerd is, dat dan die pc helemaal niet meer op te starten is omdat win 11 tpm MOET hebben ??
wat ik gelezen heb is dat tpm modules vaak ook andere defecten lijken te hebben, waardoor ze gereset moeten worden niet echt handig van microsoft.
Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
Vreemd, op een oude i5 draait ie al maanden als een zonnetje en niks geen tpm in dit ding.

Antwoorden (1)

Uitzonderingen daargelaten, worden processors van de 7e generatie niet ondersteund. Er zijn heel veel gebruikers die zich hierover verbazen.
Volgens Microsoft heb je bij niet ondersteunde processors 52% meer kans op crashes in de kernelmodus.
Microsoft: we hebben een reeks pc-modellen geïdentificeerd die voldoen aan de principes terwijl ze op Intel 7e-generatieprocessors draaien die we oorspronkelijk niet hadden opgenomen in onze minimale systeemvereisten. Op basis van die bevindingen hebben we de lijst met compatibele 64-bits processors uitgebreid met de volgende: Intel® Core™ X-serie, Xeon® W-serie Intel® Core™ 7820HQ (alleen bepaalde apparaten die zijn geleverd met moderne stuurprogramma\u0027s op basis van Declaratieve, Componentized, Hardware Support Apps (DCH) ontwerpprincipes, inclusief Surface Studio 2).
SimonV