De afstand bediening tv blokkeert soms, kan die versleten zijn?

ik heb de batterijen vernieuwd e toch blijft de afstandsbediening soms blokkeren
nu de vraag kan deze afstandsbiening verslijten

2 jaar geleden
1.8K
BonBonvanJohn
2 jaar geleden
Als je een beetje handig bent kun je de afstandsbediening open maken en schoonmaken met bijv. aceton of een speciale reparatie kit. Een druppel WD-40 is soms ook al volldoende. Ook zou je het membraan binnenin kunnen vervangen als je de juiste kunt vinden voor jouw afstandsbediening. Reparatieshops hebben meestal wel de juiste voor veel gangbare tv-modellen
SingingCoyote13
2 jaar geleden
@BonBonvanJohn : ja klopt. ik heb wel eens een afstandbediening (meerdere) met deze/een dergelijke methode gemaakt. maak hem voorzichtig open (zonder de batterijen erin) met een schroevendraaier dan pak je wattips en maak je alle contactpunten hiermee schoon op de printplaat en evt onderkant van de knoppen. haal meerdere malen een wattip over niet werkende contactpunten, vaak wordt de wattip dan donkerder en haal je vuil weg wat je normaal niet eens echt ziet. je kan ook het knoppen membraan even schoonmaken onder de kraan als niks werkt. ik moet zeggen dat dit minstens 5 x bij afstandsbedieningen die ik heb heeft gewerkt tot nu toe. het ging dan voornamelijk om de aan/uit knop en een aantal veel gebruikte andere knopjes welke niets meer deden hoe hard ik ook drukte erop. als niks werkt kan je nog een universele afstandsbediening kopen.

Antwoorden (2)

Haal de batterijen uit de afstandsbediening en stop ze er opnieuw in. Zorg ervoor dat de + en - tekens van de batterij en afstandsbediening op elkaar aansluiten. Werkt dit niet, haal de batterijen er dan opnieuw uit. Druk vervolgens de aanknop van je afstandsbediening een minuut in. Op deze manier verbruik je alle stroom die mogelijk nog in de afstandsbediening zit. Stop de batterijen er vervolgens opnieuw in.

Haal de stekker van de tv uit het stopcontact en wacht een minuut. Sluit vervolgens de tv weer aan en druk op een knop van je afstandsbediening.

Soms verstoren aangesloten apparaten het signaal van de afstandsbediening. In dit geval helpt het wanneer je de tv uitzet en alle apparaten ontkoppelt. Denk aan je digitale decoder, spelcomputer, usb stick of Chromecast. Zet de tv vervolgens weer aan en druk op de aanknop van je afstandsbediening.

Als deze tips niet geholpen hebben, is je afstandsbediening waarschijnlijk kapot. Als alternatief hebben de meeste tv’s een afstandsbediening app voor je smartphone of tablet. Je kunt ook een universele afstandsbediening aanschaffen. Hiermee bedien je niet alleen de tv, maar ook andere apparaten als je Blu-ray speler en soundbar.
2 jaar geleden
Ja, het kan slijtage zijn, waardoor er geen goed contact meer kan worden gemaakt met de onderliggende printplaat.

Controleer voor de zekerheid nog even dit:

Soms verstoren aangesloten apparaten het signaal van de afstandsbediening. In dit geval helpt het wanneer je de tv uitzet en alle apparaten ontkoppelt. Denk aan je digitale decoder, spelcomputer, usb stick of Chromecast. Zet de tv vervolgens weer aan en druk op de aanknop van je afstandsbediening.

Om ervoor te zorgen dat het infrarood signaal niet stoort, maak je de zender schoon die bovenaan de afstandsbediening zit. Zorg er ook voor dat er geen obstakels tussen de afstandsbediening en de tv staan. Denk aan een soundbar of andere accessoires die mogelijk de infrarood ontvanger van de tv blokkeren.
SimonV