waarom krijg ik dit scherm bij het opstarten van mijn laptop en hoe kom ik er van af?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Je netwerkkaart is nu onterecht geconfigureerd als een bootable apparaat. Ga weer naar het BIOS. Navigeer naar 'Geïntegreerde apparaten' met behulp van de pijltjestoetsen, die zich mogelijk onder 'Geavanceerd' bevinden. Zoek Network Interface Controller en stel deze in op ‘Aan’ in plaats van ‘Aan met PXE’. De exacte formulering verschilt per fabrikant. Hierdoor wordt PXE uitgeschakeld. Navigeer naar 'Boot Order' of 'Boot Sequence' als je de PXE-optie niet kunt vinden. Deze opties kunnen ook worden vermeld onder Geavanceerd. Verplaats de netwerkkaart van de bovenkant van de opstartvolgorde naar de onderkant. Hierdoor wordt PXE in wezen uitgeschakeld, waardoor de computer kan opstarten vanaf de harde schijf of andere media in plaats van vanaf de netwerkkaart. Sla je wijzigingen op en sluit het BIOS af.

Bronnen:
https://www.techwalla.com/articles/how-to-...

PXE boot, of booten via Netwerkkaart staat vaak onderaan bij de boot prioriteit, eerst komt bootable media zoals CD Rom / USB sticks, en als die niet aanwezig zijn dan neemt de BIOS de 2e optie in de rij wat de interne harddisk is, en als deze niet bootable/defect/afwezig is dan wordt de 3e optie geprobeerd, en dat is de PXE boot optie. Het lijkt er op dat òf de harddisk is overleden, of het bootrecord is overgeschreven, of de lijst met bootable devices is aangepast(dat PXE op de eerste plek is gezet i.p.v. helemaal onderaan) Via deductie moet je achterhalen welke oorzaak de juiste is. Ik zou als eerste in de BIOS kijken of harddisk vóór de PXE boot staat, daarna controleren of de harddisk nog wel wordt herkend, en dan via Hi-Ren of Ubuntu LiveUSB stick even via een usb stick een ander OS starten om te checken of daar nog alle hardware goed werkt.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100