Wordt ergens gelogd wat Windows 10 allemaal doet tijdens het booten?

Mijn PC heeft plots een half uur (!) nodig om op te starten. Daarna reageert hij weer normaal.
Blijkbaar is 'ie tijdens het opstarten ergens érg druk mee bezig.
Ik wil de log-files van het booten eens bekijken om te kijken waar hij blijft 'hangen'.

Maar waar moet ik kijken ?

SingingCoyote13
3 jaar geleden
misschien overbodig maar een virusscan is misschien wel eens per zoveel tijd aan te raden. ik scan zelf 2 x per week volledige scan met 2 verschillende, en heb afgelopen 3 maanden al een flink aantal virussen/malware en verdachte programmatjes ertussenuit gehaald hiermee. ongeveer 6 of 7 virussen en wat verdachte bestanden. en ik download geen illegale games op die pc, alles alleen van steam, epic, gog of uplay en bethesda launcher. en is niet te tracen waar ze vandaan kwamen, misschien sideloaded via websites ofzo.

Het beste antwoord

Gebruik Windows-toets + R om de opdracht Uitvoeren te openen.
Voer de opdracht MSCONFIG in en klik op OK om Systeeminformatie te openen.
Klik op het tabblad Opstarten.
Vink de optie Opstartlogboek aan.
Klik op de knop Toepassen.
Klik op de knop OK.
Klik op de knop Opnieuw opstarten.

De bootfile wordt vervolgens opgeslagen op
C:\Windows\ntbtlog.txt
.
In de logboeken van Windows kun je eventuele foutmeldingen vinden.
Ga naar Alle Programma’s - Windows Systeembeheer - Logboeken (of zoek op Logboeken) en blader door de onderdelen.
Toegevoegd op 08 maart 2021 13:35: tekst
Plaatje bij antwoord
SimonV
3 jaar geleden
Ozewiezewozewiezewallakristallix
3 jaar geleden
Kleine opmerking: het gaat niet om het tabblad 'Opstarten', maar om: 'Computer opstarten' (nét het verschil tussen 'Boot' en 'StartUp') ! Ik heb het betreffende log gevonden ! Helaas staan er geen timestamps is. Dat zou fijn zijn geweest.
Dit maakt het antwoord echter niet minder correct ! Top ! En bedankt !
SimonV
3 jaar geleden
Graag gedaan. Fouten met timestamps vind je wel in het Windows logboek.