Op marktplaats voor weinig geld een Windows 10 licentie code hoe komen verkopers eraan?

Windows 10 licentie code's al vanaf 2€ hoe komen die verkopers eraan en hoe weten ze dat die werken zal,ze zijn toch maar een keer te gebruiken voor een computer?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
3.3K

Antwoorden (2)

De verkoper kan op twee manieren de licentie goedkoop hebben gekocht.
De eerste manier is legaal, maar niet de meest waarschijnlijke. Deze manier houdt in, dat de verkoper de licentie zelf via een land heeft gekocht, waar deze goedkoper zijn. Denk hierbij aan landen als China.
De tweede manier is illegaal en wordt gebruikt door criminelen. Cybercriminelen kopen licenties van Windows, maar ook van populaire games. Zij kopen de licenties met gestolen gegevens van credit cards en verkopen ze heel snel door aan tussenpersonen en deze verkopen ze zo snel mogelijk door voor hele lage prijzen, waarbij de winstmarge per licentie heel klein is. Maar door de grote aantallen kan de winst nog behoorlijk oplopen.
De kans is groot, dat de licenties die voor bodemprijzen op Marktplaats worden aangeboden, op een illegale wijze zijn verkregen. En dan zijn redenen om ze niet te kopen. De eerste is een morele reden: je wilt je niet inlaten met criminelen.
Licenties, die via een illegale credit card worden gekocht, worden gerapporteerd aan Microsoft. Deze zal de licenties blokkeren. En er zijn ook internetsites/platforms die reageren op een illegaal verkregen licentie. Het grote gameplatform Steam bijvoorbeeld, zal je account blokkeren waarbij je al je aankopen verlies.
4 jaar geleden
Antwoord van een verkoper:
De in- en verkoop van software is al jaren een flink besproken onderwerp van gesprek en er zijn dan ook een aantal rechtspraken over geweest omdat de 'grote' commerciëlen natuurlijk aan de tweedehands markt hun omzet aan hun neus voorbij zien gaan. Uiteraard hebben wij dit vooraf onderzocht. Ik kan je vertellen dat wij op basis van een aantal eerdere juridische uitspraken en wet- en regelgeving gerechtigd zijn om licenties in te kopen uit bedrijfsomgevingen om deze vervolgens te verkopen aan particulieren. Wij kopen dus voor een deel tweedehands licenties in uit diverse partijen binnen NL maar ook uit andere landen, waarbij wij de originele contracten vaak overnemen voor de betreffende licenties. Dit kan zijn een faillissementsverkoop of simpelweg door een overschot ingekocht door een bedrijf die met ongebruikte licenties blijft zitten. Binnen Nederland en in de EU mag je deze licenties gewoon verhandelen en is het gebruik ervan dan ook toegestaan.
SimonV