Waarom wil mijn computer Windows 7 niet opstarten zonde de E: schijf, terwijl het besturingssysteem op de C: schijf staat? (Extra uitleg hieronder)

Vorige vraag was blijkbaar onduidelijk. Ik hoop dat het nu beter is.

dus...ik dacht...ik heb nog wel een lege 500gb SATA HDD in mijn systeem zitten. Dit is mijn voormalige C schijf.

Ruim een jaar gelden een SSD gekocht en daar W7 op geïnstalleerd. Daarna die oude HDD waar W7 op stond geformatteerd en klaar...niets meer aan doen. Heb er in die tijd ook geen bestanden op gezet.

Haal ik deze uit mijn PC zodat mijn vader kan testen of die WEL werkt in de andere computer waar we mee bezig zijn (zie andere vraag)..start mijn PC niet meer op.

Hij zegt "geen boot aanwezig..." HOE DAN? W7 staat op de SSD...die HDD is LEEG! Ik heb hem net nog geformatteerd.

Ik stop die lege schijf terug...en het systeem start netjes op...

Toegevoegd na 3 minuten:
Dit stukje: "Haal ik deze uit mijn PC zodat mijn vader kan testen of die WEL werkt in de andere computer waar we mee bezig zijn (zie andere vraag)"
Verwijst naar:
https://www.startpagina.nl/v/computers-internet/besturingssystemen/vraag/637245/windows-start-wel-dvd-installert

1.8K
LeonardN
6 jaar geleden
Ik kan de vraag niet lezen. Je vertelt een hoop maar ik volg niet welke schijf nu in welke PC gaat. Kan je het verhaal herschrijven maar dan met PC(A) PC(B) en ook HDD(OS van A) of HDD(leeg). voorbeeld:
Ik heb PC(A) met HDD(OS A).
Ik duw HDD(OS A) in PC(B) en deze start niet op.
Ik duw HDD(leeg) in PC(B) nu start deze wel op.
rara hoe kan dat
LeonardN
6 jaar geleden
Zo...... ik denk dat ik het nu snap. Je hebt een PC met SSD waarop windows geïnstalleerd staat.
Je hebt een tweede HDD in je systeem. Je haalt de HDD eruit > windows start niet
Je doet de HDD terug > windows start wel Dat is inderdaad vreemd. Wat nu als je de SSD loskoppelt?
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
"Dat is inderdaad vreemd. Wat nu als je de SSD loskoppelt?"
Niet als je bedenkt dat het bootrecord zich op die drive bevindt. Is een instinker die veel mensen maken, die installeren dan Windows erbij zodat je een dual boot situatie krijgt waarbij de bootrecord nog op de oorspronkelijk drive staat, na verloop van tijd vervangen ze de oude drive en dan start niks meer op, en denken dan: ik heb toch windows 2x geïnstalleerd? dus moet na verwijdering nog één windows werken?
HeerVoldemort
6 jaar geleden
Dat snap ik dus niet. Want tijdens de installatie heb ik aangegeven dat W7 op de SSD moest komen. En het oude station geformatteerd. Dat heb ik meteen aan het begin tijdens de installatie gedaan. Dat moment waarop je moet kiezen op welk station je de installatie wilt hebben.
LeonardN
6 jaar geleden
Ik zat aan het idee van bootrecord op de verkeerde schijf te denken maar:
Een bootrecord overleeft een format? "Ruim een jaar gelden een SSD gekocht en daar W7 op geïnstalleerd. Daarna die oude HDD waar W7 op stond geformatteerd"
HeerVoldemort
6 jaar geleden
In het schijfbeheer zie ik wel op de E: een stukje staan van ongeveer 100mb waarbij staat "gereserveerd voor systeem" Dit staat overigens ook op de C (SSD) schijf.
LeonardN
6 jaar geleden
JA, dat is em. Je hebt dus niet goed de E schijf geformatteerd je hebt enkel het data gedeelte weggehaald, je had alle partities weg moeten halen toen. Volg het antwoord van buurman en je bent er.
HeerVoldemort
6 jaar geleden
Ik ga er vanavond bij thuiskomst even naar kijken. Wat ik wel heel raar vind. Sinds ik W7 op die SSD gezet heb start de PC wel heel snel op. Terwijl hij blijkbaar dus toch naar de HDD kijkt. En het verwijderen van de partities heb ik naar mijn weten gedaan...omdat ik dat altijd doe. Daarna maak ik van de "niet toegewezen ruimte" weer een nieuwe partitie. Maar dat zal ik deze keer dan vergeten zijn.
LeonardN
6 jaar geleden
Hij start niet echt op via de HDD. De HDD geeft enkel een minimale doorverwijzing van naar de SSD. Dat is een kwestie van milliseconden en dan gaat de SSD opstarten.

Antwoorden (2)

Je moet de drive eruit halen zodat niks meer opstart, dan gebruik je de installatie DVD om vervolgens reparatie te kiezen en daarna 'opstart problemen verhelpen' als nadat windows 'iets' gedaan heeft het nog niet wil werken moet je via dezelfde manier het commandline venster openen en dan het volgende typen en klikken.
bootrec.exe /fixboot
bootrec.exe /fixmbr <- hiermee zet je een nieuw master boot record op de drive, die oorspronkelijk alleen op de oude drive aanwezig was.

exit
herstarten & met een kopje koffie achterover leunen
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
LeonardN
6 jaar geleden
+Hoe het probleem ook ontstaan is, dit zou het op moeten lossen idd.
Wat je nog even kan proberen is. HDD eruit en je ervan gewissen dat in het BIOS de SSD wel zeker als opstartdevice staat. Ik kan me voorstellen dat de MBR op beide schijven goed is, maar dat je stiekem via de HDD opstart. Echter als je de HDD loskoppelt wijst de BIOS de SSD niet aan als opstart. Door dat zelf 1x te doen zou je er kunnen zijn.

Dus HDD los. BIOS in SSD aanwijzen.

Toegevoegd na 2 minuten:
En als alles goed werkt (zonder HDD) de HDD even goed formatteren en alle partities verwijderen.

Toegevoegd na 4 minuten:
Als de SSD aanwijzen niet werkt kan je direct naar het antwoord van mijn buurman. Deze stap moet je ook voor zijn antwoord eerst doen.

Toegevoegd na 7 minuten:
Tip: Mocht je je installatieDVD niet meer hebben of kunnen vinden: https://www.microsoft.com/nl-nl/software-download/windows7

Toegevoegd na 23 minuten:
https://ibb.co/gYBgP6
Wat er nu gebeurt is dat de rode lijn gevolgd wordt. Haal je de HDD weg is er een probleem. Je wil dus dat de groene lijn realiteit wordt.
Het kan zijn dat het enkel in het BIOS omgezet moet worden, maar het kan zijn dat de MBR van de SSD niet goed is of niet eens beschreven.
6 jaar geleden
HeerVoldemort
6 jaar geleden
De SSD staat in de bios op 3 als opstart. DVD eerst, dan USB, dan SSD en daarna pas HDD. En Windows staat niet geïnstalleerd op de HDD. Op die 100mb na is de schijf leeg. Terwijl op de SSD alle Windows mappen staan, ongeveer 32GB bij elkaar. Alsof hij dan half opstart van E en daarna overschakelt. Heel raar. Want de PC is ook echt aanzienlijk sneller geworden met opstarten sinds ik de SSD erin heb gezet. Maar ik heb er nog een HDD in zitten (D) die kan ik wel ongestraft los halen. Daar zet ik mijn bestanden wel op die ik wil bewaren. Daarna koppel ik E ook los en doe ik de W7 installatie gewoon opnieuw. Met alleen de SSD in het systeem.
HeerVoldemort
6 jaar geleden
De installatie DVD heb ik nog :-)
Ben ik altijd heel zuinig op geweest....mocht ook wel voor die €180,- die me dat setje kostte.
LeonardN
6 jaar geleden
Zie de link, de tekening. "Alsof hij dan half opstart van E en daarna overschakelt." Niet eens half, alleen de simpele verwijzing. Die partitie(MBR) op de HDD zegt "start op via de SDD". En dan begint Windows te starten van de SSD. Zou je die MBR partitie op de HDD verwijderen dan doet niks het meer. Alles loskoppelen is inderdaad soms even het overzichtelijkst.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Precies, de MBR staat op de HDD, maar je wil van SSD starten.