Hoe pas het raster aan in windows 10 op mijn bureaublad?

Ik wil uitlijnen op raster maar niet zo grof als het raster nu staat!

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
15.6K

Het beste antwoord

Ga naar je bureaublad en klik met de muis op een leeg gebied. Hierdoor weet je zeker dat het bureaublad geactiveerd is.
Druk op de CTRL-toets (niet loslaten). Schuif vervolgens met je muiswiel omhoog of omlaag om de grootte van het pictogram en de afstand aan te passen. Indien je tevreden bent, kun je de CTRL-toets loslaten.

Mocht dit niet lukken, dan kan het via het register.
Voordat je dit doet is het van belang dat je eerst een backup maakt van het register.
1. Druk op de sneltoets Win+R en typ: regedit
2. Vervolgens ga je naar de sleutel HKEY_CURRENT_USER / Configuratiescherm / Bureaublad / WindowMetrics.
3. In het rechterscherm zoek je voor de sleutels: IconSpacing en IconVerticalSpacing
Deze laatste twee zijn de sleutels waarin de horizontale en verticale afstanden tussen de pictogrammen op het bureaublad worden vastgelegd. De waarden dienen tussen de -480 en -2750 te liggen. Meldt de computer na de aanpassingen van het register vervolgens af en weer aan om de wijzigingen door te voeren en aansluitend te controleren. Met -480 komen de pictogrammen ontzettend dicht op elkaar te staan, met -2750 extreem ver uit elkaar. Test met verschillende waarden om er achter te komen welke afstand tussen de bureaublad pictogrammen het het prettigst werkt.
SimonV
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Bedankt voor de snelle reactie.
Het is gelukt via regedit.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Het SCROLLwieltje in combinatie met CTRL was mij bekend, maar bij opstarten stond steeds de standaard instelling weer terug.
De aanpassing in het register bleek een blijvende oplossing te geven.
Wel wat vreemd dat dit niet in de standaard instellingen van windows 10 zit. Bijna niemand zet het uitlijnen op raster uit op het bureaublad.