Wat is de beste aankoop: een laptop met Mac of een laptop met Windows?

Ik heb altijd Windows als besturingssysteem gebruikt, maar onlangs crashte mijn computer na de gedwongen installatie van Windows 10. Mijn huidige computer is al lang buiten garantie en dus lijkt het mij alles behalve een optie om mijn computer te laten herstellen. Nu ben ik dus op zoek naar een laptop voor volgende doeleinden: gebruik van internet, lange batterij autonomie, gebruik van een office pakket (gratis of betalend), bekijken van films en beluisteren van muziek, een stabiele laptop, die een lange levensduurte heeft en ook niet zo kwetsbaar is voor virussen of malware of enige andere bedreigingen.

Ik las al heel wat artikels over het verschil tussen laptops met Mac of Windows als besturingssysteem, maar deze blijven steeds heel erg op de vlakte. Wat is nu eigenlijk de beste optie? Natuurlijk is het meegenomen als de prijs niet te hoog oploopt, maar als ik iets meer moet betalen voor een computer met een heel lange levensduurte, dan heb ik dat daar graag voor over.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1.2K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Je hoeft Windows 10 niet te installeren. En is je harde schijf echt gecrashed of is het een softwareprobleem? Dat laatste is te verhelpen met alleen maar een herinstallatie (of natuurlijk met het terugzetten van een back-up, als je die hebt). Er zijn veel verschillende meningen in het Windows of Apple-debat.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Mijn harde schijf is echt gecrashed door de installatie.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
HDD vervangen door SSD (kan je zelf vaak heel makkelijk doen bij een laptop) en even een Windows 10 ISO downloaden.
https://tweakers.net/pricewatch/490925/samsung-750-evo-(retail)-250gb.html https://www.microsoft.com/nl-nl/software-download/windows10 Of Windows 7 of 8 als je 10 niet geïnstalleerd en geactiveerd hebt gekregen. Heb je voor 70 euro weer een vlotte laptop. Een HDD crasht niet vanwege een installatie.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Over Mac en Windows. Ik heb zelf een hekel aan Apple en Macs (althans vooral OSX), mijn vriendin vond ze leuk om te zien, ik heb er gelijk Windows opgezet, dat ding blijft wel draaien dus qua hardware/behuizing/houdbaarheid is het prima. Je zou ook nog kunnen kijken voor een reguliere (Windows) laptop en er dan Linux op gooien. Voor een Apple betaal je heel veel (om in mijn ogen met OSX te werken wat ik niks vind), anderen vinden dat de prijs juist waard.
dudemeister
7 jaar geleden
mijn Imac aangesloten op wifi 4,5 jaar geleden, geen omkijken meer naar
M - i'm lovin 'it
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Gewoon her installeren indien mogelijk op een ssd zodat laptop weer lekker snel is. Overigens laptops met lange levensduur bestaan niet. Of je moet de professionele laptops nemen van HP Dell Lenovo maar die kosten een paar duizend euro
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ik wens er toch nog even aan toe te voegen dat ik geen kennis hebben van hardware en het in elkaar steken van computers of laptops.. De situatie is dat mijn harde schijf gecrashed is en die kan ik echt niet vervangen. Binnen brengen in een computerwinkel is ook geen optie, want dan betaal ik me blauw aan nieuwe hardware, dus koop ik me best een nieuwe. De vraag is dus: Apple of Microsoft?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Als je bang bent voor het aanschaffen van een SSD/HDD dan kan je beter geen Apple kopen.

Antwoorden (1)

Windows laptops zijn in het algemeen veel goedkoper dan apple laptops, maar een windows laptop gaat meestal maar zo'n 4-5 jaar mee. Bij apple is dat gemiddeld 8 jaar want macs uit 2008 zij op dit moment nog steeds voor taken te gebruiken die u ermee wilt gaan doen. De 13" macbook air heeft bijvoorbeeld een batterijduur van 12 uur en de prijs ligt tussen de 1000 en 1100 euro (verschilt per website). Een laptop met windows kan wel 500 euro schelen met die van de macbook en heeft dan betere specificaties. Ik zou zelf de macbook nemen omdat osx veel stabieler is en veel minder kans heeft op virussen. Een virus beveiliging is niet eens nodig als u geen rare dingen doet zoals downloaden van onbekende websites.

Toegevoegd na 3 minuten:
Bovendien heeft Apple af en toe updates en niet zo vaak als windows. ook komt er elk jaar een hele nieuwe versie uit van osx. Dit jaar gaat het Mac Os 10.12 Sierra heten.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord! Dit is inderdaad het soort advies waar ik naar op zoek was. Toch wil ik graag nog enkele andere adviezen lezen.