Kan ik Windows 7 nog gebruiken na een upgrade naar Windows 10?

Ik had Windows 7 (Ultimate). Ik heb toen het volgende gedaan:

1.  Een kloon gemaakt van de harde schijf op een tweede harde schijf.
2.  Windows 7 ge-upgrade naar Windows 10.
3.  Een schone installatie van Windows 10 gedaan.

Op harde schijf 1 stond dus eerst Windows 7, daarna Windows 10 (upgrade vanaf Windows 7), en nu Windows 10 (schone installatie).
Op harde schijf 2 staat de oorspronkelijke Windows 7 (de kloon).

Toen ik nog alleen Windows 7 had, kon ik de harde schijf eruithalen en die vervangen door de kloon. Ik kon dan probleemloos opstarten vanaf de kloon, die was immers identiek aan het origineel.

Kan ik dat nog steeds nu ik Windows 10 heb?

Ofwel: als ik nu de harde schijf (schijf 1, met daarop Windows 10) eruithaal en de kloon (met Windows 7) erin doe, kan ik dan opstarten en Windows 7 gebruiken? Of heeft dat tot gevolg dat ofwel mijn oude Windows-7-licentie, ofwel mijn nieuwe Windows-10-licentie ongeldig wordt?

Toegevoegd na 5 dagen:

Ik heb het afgelopen weekeinde geprobeert. Het blijkt te werken: Windows 7 doet het gewoon na het vervangen van de harde schijf.

Na het terugzetten van de schijf met Windows 10 werkt Windows 10 weer gewoon.

Cryofiel
7 jaar geleden
1.9K

Antwoorden (2)

Nee, je serienummer is nu verbonden met je windows 10 licentie.
Als je je windows 7 schijf opstart zal ie zeggen dat ie niet geactiveerd is.
Zie: http://superuser.com/questions/980100/after-upgrading-to-windows-10-can-i-give-my-windows-7-serial-key-to-my-friend
escape
7 jaar geleden
Cryofiel
7 jaar geleden
Ok, dank je. Maar wat als ik eerst mijn Internet geheel uitschakel, zodat de computer op geen enkele manier contact kan leggen met de buitenwereld? Toen ik nog Windows 7 had, deed hij het dan gewoon. Dus als ik nu zonder Internet opnieuw Windows 7 start, zou hij het ook gewoon moeten doen, toch? Of mis ik iets?
SimonV
7 jaar geleden
In de link lees ik: "Your Windows 7 license will always be valid and will not be changed or deactivated because of the upgrade to Windows 10: you'll be able to install or restore Windows 7 again in case you'll need to do that (provided that you've the Windows 7 installation DVD". Als je een retailversie van Windows hebt, mag je deze volgens mij wel op een andere pc gebruiken (niet gelijktijdig).
(Een OEM-versie mag je op een andere partitie gebruiken)
escape
7 jaar geleden
Ja, je mag/kan Windows 7 opnieuw installeren. Maar niet twee keer simultaan gebruiken. Ook niet als je één van de twee apparaten uit zet.
Cryofiel
7 jaar geleden
Dus - als ik je goed begrijp - 1.
Officieel mag je naar Windows 10, maar vanaf dat moment mag je Windows 7 niet meer gebruiken. 2.
Daarna mag je toch weer terug naar Windows 7, maar dan mag je Windows 10 niet meer gebruiken. 3.
Daarna mag je opnieuw upgraden naar Windows 10, zolang je dan vanaf dat moment Windows 7 niet meer gebruikt. Oke, als dat klopt - Dan doe ik feitelijk het bovenstaande. Met als verschil dat ik stap 1 gewoon heb uitgevoerd, maar dat ik stappen 2 en 3 niet als downgrade cq upgrade uitvoer, maar door de harde schijf te verwisselen. Voor Microsoft maakt dat allemaal niet uit, toch? Ofwel: mijn oorspronkelijke plan, het verwisselen van de harde schijf, is gewoon uitvoerbaar...?
Je kan gewoon gebruik maken van Windows 7.

Ikzelf heb mijn Windows 7 ook gekloond om er windows 10 in dual boot naast te zetten. En dat werkt perfect samen.

De voorwaarde die microsoft stelt is dat je Windows 7 voor 29 juli 2016 moet upgraden om gebruik te kunnen maken van Windows 10. En naar alle waarschijnlijkheid zal microsoft die datum nog verlengen.

Van zodra je dat gedaan hebt kan je:
- zowel gebruik maken van windows 7 en windows 10.
- als je dat nodig acht (bijvoorbeeld wanneer je geen kloon gemaakt zou hebben) je windows 7 terugzetten binnen de maand (na een maand worden de windows 7 bestanden van de upgrade automatisch verwijderd, je zal dan windows 7 van nul terug moeten installeren).
- ook na de gratis upgradeperiode nog upgraden naar windows 10. Je hebt namelijk je upgraderechten verworven binnen de gratis upgradeperiode door een keertje te upgraden. Dit betekent dat je nu in de toekomst zo vaak je wil, kan upgraden van windows 7 naar windows 10 zolang het maar over dezelfde licentie gaat uiteraard.