Wat gebeurt er als ik op mijn notebook terugga naar fabrieksinstellingen nadat ik Windows 10 al geïnstalleerd heb?

Verleden jaar kocht ik een notebook met Windows 8.1 erop. Ik bleek er absoluut niet mee om te kunnen gaan en dat ding ligt daarom spijtig genoeg ongebruikt in de kast. Vanaf vandaag is Windows 10 te installeren. Stel dat ik dat doe maar wil later toch terug naar 8.1 (wat ik me niet voor kan stellen) dan zou ik terug moeten naar fabrieksinstellingen is mijn redenering. Kan dat dan of is die Windows 10 na downloaden definitief?

8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Zo jammer dat ik nu niet thuis ben :( (kon ik wat testen) Met de testversie van 10 kon je terug naar 8.1. Als je de upgrade mogelijkheid deed (niet bij een verse installatie). Aangezien dat nu weer kan ga ik er gemakshalve vanuit dat je ook bij de gewone versie terug kan. In jouw geval zou ik het sowieso gewoon proberen. 10 zal meer lijken op 7 en XP. De kans dat je van 10 terug wil is dus klein. Zorg in ieder geval dat je de 25-cijferige code van 8.1 hebt. Als je die niet kan vinden (onderop de laptop of in het accugedeelte), moet je het even zeggen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik ben Windows 10 aan het proberen en het werkt goed. Het lijkt op zowel Windows 8 als op Windows 7. Het ziet eruit als Windows 8, maar het werkt als Windows 7. Het lijkt meer op Android en iOS dan op Windows dan ooit tevoren.
zondag
8 jaar geleden
Ha dat is goed nieuws.

Het beste antwoord

Ik had dezelfde vra(a)g(en). Ik heb het op het Microsoftforum gevraagd. Zie nr. 3 en lees vervolgens de antwoorden.

http://answers.microsoft.com/nl-nl/windows/forum/windows_10-win_upgrade/wat-gebeurt-er-met-de-recovery-partitie/c7afa6e7-c1a7-41e0-a742-751c5615f6a2

Als je teruggaat naar fabrieksinstellingen, moet je alles opnieuw installeren/ updaten en upgraden vanaf Windows 8. Windows 10 is niet meer beschikbaar als gratis upgrade, hetzelfde geldt als je een systeemkopie terugzet van de huidige installatie van Windows 8.1 als je dit na 29 Juli 2016 uitvoert.

En zie hier een Q&A die een gebruiker heeft gemaakt.
http://answers.microsoft.com/nl-nl/windows/forum/windows_10-win_upgrade/qa-windows-10-al-uw-vragen-beantwoord-over-windows/3feed8ce-7335-4982-885a-0f22cb242a2a