Welke windows 8 op een laptop die in netwerk moet? Pro of gewoon?

Ik heb een laptop besteld en krijg de vraag welk besturingssysteem er op moet. Windows 8 of 8 PRO.

Kun je beide versies op dezelfde manier in een netwerk hangen? Of is het bij PRO eenvoudiger?

En is het bij Windows 8 al net zo eenvoudig als bij een Mac om hem in het netwerk te hangen, was vroeger bij windows een ramp.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden

Antwoorden (2)

Als je de pc gewoon in je thuisnetwerkje wilt hangen kan je de gewone win8 nemen.
Wil je hem in een netwerk hangen met een domein dan moet je de Pro nemen, dat kan niet met de gewone.

Verder hang je alletwee de versies op dezelfde manier in een netwerk. en dat is tegenwoordig met zo'n thuisnetwerkje erg simpel. Het lijkt tegenwoordig zelfs meer op Plug 'n Play dan op Plug 'n Pray.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Een PC toevoegen aan een netwerk is meestal heel simpel. Vaak is verbinden met een router of draadloos al genoeg.
Of het gemakkeljiker is dan vroeger hangt ervan af wat je onder vroeger verstaat. Een PC in een netwerk hangen is vanaf Windows XP een fluitje van een cent. Bij de Windows 9x en eerdere versies was het vaak een drama.

Voor bijna alle functionaliteit die de Pro-versie biedt bestaat trouwens een meestal beter en gratis (opensource) alternatief. Zo kun je een bureaubladverbinding (Pro) ook hosten met VNC, kun je in plaats van Bitlocker ook andere encryptiesoftware gebruiken, etc. Alleen als je een domein wilt toevoegen zit je vast aan Pro.

Je kunt ook geen groepen gebruikers beheren.