Hoe leg ik NAT uit(Network Adress Translation)?

Voor school heb ik een Server moeten installeren met een AD, DHCP, File Server, Print server en NAT. Ik weet waarvoor het dient, ik kan het alleen niet goed uit leggen. Op Google kom ik alleen op de technische uiteg, ik zou dit graag in jip en janneke taal willen kunnen uit leggen.

Alvast bedankt.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden

Het beste antwoord

Een NAT is feitelijk niet meer dan een vertaal-tabel waarmee 2 netwerken aan elkaar gekoppeld kunnen worden.

Intern 'spreekt' en device op het netwerk via het ene IP-adres. Wil het device naar buiten, dan zal het adres vertaalt moeten worden naar een geldig adres en poortnummer op het andere netwerk.

De tabel waarin bijgehouden wordt welk apparaat, welk intern adres en welk extern adres heeft, dat is de NAT.

(En soms noemen we het apparaat wat om die tabel heen is gebouwd ook een NAT, maar feitelijk is dat de router)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Bedankt, heel duidelijk!