Hoe delete ik het beste mijn oud besturingssysteem Windows 7?

Even de situatie schetsen:

Ik heb een SSD gekocht om te combineren met mijn HDD die momenteel in mijn computer zit. Het is de bedoeling om te booten vanaf mijn SSD (dus om W7 opnieuw te installeren). Maar hoe delete ik dan mijn besturingssysteem W7 op mijn HDD ZONDER te formatteren?

Ik dacht namelijk een back-up te maken van mijn HDD maar als ik die dan terugzet op mijn HDD na het formatteren van mijn HDD (om van W7 af te zijn), zit ik terug met die windows files op mijn HDD?

Gaat mijn computer dan niet vastlopen omdat er dan windows files zitten op beide schijven?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Antwoorden (2)

Eerst windows installeren op je SSD zonder je oude schijf erin. Wat het handigst is om allereerst de bestanden van je HDD die je wilt bewaren op een USB stick of externe schijf te plaatsen (als je die hebt) en vervolgens toch je HDD te formatteren, dan is hij schoner en heb je bij het installeren geen problemen met dat hij gaat opstarten van je oude hardeschijf.

Zorg in ieder geval dat je SSD je opstartschijf wordt. Dit kan een BIOS instelling zijn. Als je zeker weet dat je windows goed geinstalleerd is op je SSD en je opgestart bent in je nieuwe windows kun je in principe alle windows mappen van je HDD gewoon weg gooien.

Belangrijkste bij dit soort dingen is altijd: BACKUP! Dus zorg dat je foto's, documenten, filmpjes, etc veilig zijn!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Je kan:
1. W7 installeren op je SSD
2. CD branden met Debian/GParted live image ( bijvoorbeeld: http://sourceforge.net/projects/gparted/files/gparted-live-stable/0.19.1-4/gparted-live-0.19.1-4-i486.iso/download?use_mirror=netcologne)
3. GParted openen en dan selecteren: je HDD en dan: flags beheren: "boot" un-checken
4. Rebooten en dan in W7 de Windows-map van je HDD verwijderen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Gparted heb je echt niet nodig. Je moet gewoon in je BIOS zorgen dat het eerste BOOT device de SSD is.