Hoe maak ik ruimte vrij op de (C:) schijf?

Ik heb een pc met C schijf 111 GB en D schijf met 931 GB. Ik probeer altijd zoveel mogelijk op de D schijf te plaatsen maar na een tijd is de C schijf nu toch vol geraakt omdat sommige dingen alleen daar op geinstalleerd kunnen worden.

(Hoe) kan ik ervoor zorgen dat ik meer ruimte op de C schijf krijg? Kan ik sommige files overzetten naar de D schijf?

Ik delete wel eens onnodige files maar nu is de schijf alsnog vol geraakt (elke dag raakt hij voller en ik weet niet waarom).

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
7.3K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Doe een zoekfunctie op *.* over de hele C-schijf. Sorteer op grootste bestand. Overigens zijn er maar weinig dingen die per se op C worden geinstalleerd. Op de Windows updates na zou ik niets kunnen vezinnen. Je moet vaak wel even opletten met installeren.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
De eerste tip laat grote bestanden zien. Je weet dan vaak snel waar het probleem zit.

Het beste antwoord

Schijfopruiming is een goede eerste stap. Zie het antwoord hierboven (of ga naar Uitvoeren, typ 'cleanmgr' -- zonder aanhalingstekens -- en klik op OK.)

Mocht je nog steeds te weinig schijfruimte hebben op je C:-schijf, dan zijn er een aantal goede programma's om inzicht te krijgen in het verbruik. Ik gebruik zelf graag WinDirStat, maar SequoiaView en TreeSize (Free) zijn goede alternatieven.

Overigens zijn er manieren om programma's om te laten gaan met bestanden op een andere dan de C:-schijf. Zo kun je bijvoorbeeld je "(Mijn) Documenten" verplaatsen. Hoe dat moet hangt af van je besturingssysteem.

Er zijn programma's die je bestanden per se op de primaire schijf willen hebben. Er is een manier om je bestanden neer te zetten waar je maar wilt en je computer te laten 'denken' dat ze op de C:-schijf staan. Daarvoor kun je symbolic links gebruiken. Maar deze methode zou ik alleen adviseren als je een gevorderde PC-gebruiker bent.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

probeer een schijfopruiming het is simpel klik 1 keer op de harde schijf en klik dan op eigenschappen in de balkje daar boven als het goed is komt het er gelijk bij te staan
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Als je regelmatig een clean up doet dan zit je denk ik nu toch wel aan het einde van de ruimte ? ik kan natuurlijk niet zeggen wat er nog vanaf kan
maar video files kan zeker helpen
Wat je nog wel kan proberen is wellicht systeemherstel punten te verwijderen (op de laatste na) vraag me wel af of dat echt helpt.
zie extra optie schijfopruiming

Maar je zult er of grote programma er af moeten halen of toch een grotere HD kopen

Aangezien je andere schijf een externe is is een raid instellen waarschijnlijk niet de beste oplossing zeker niet al je deze schijf niet permanent aan je systeem hebt hangen.
maar het valt te proberen
Als je wat technisch ingesteld bent kan je van die 2 schijven 1 grote schijf maken
Denk wel dat je de externe schijf dan toch in je pc moet plaatsen. een raid maken met een combi van IDE of SATA en usb maken is niet echt handig

Dus je kan je externe schijf uit de casing halen en deze gewoon aansluiten direct op het moederbord met een juiste kabel(set) natuurlijk
het kan goedkoper zijn dan een nieuwe schijf kopen
maar deze externe schijven zijn vaak wel langzamer dan interne schijven
Als je niet veel games of videos bewerkt of veel data heen en weer pompt zal je dat waarschijnlijk toch niet echt merken.

Dus dat is een optie
als je het goedkop wilt houden, kost je misschien een extra (sata?) kabeltjes set

Je kan er wel mee experimenteren op usb maar als je bang bent voor data verlies is dat niet aan te raden.
Het beste is dat je de schijven lekker leeg en vers aansluit en configureert
als raid en het systeem er dan vers opzet.
capthavoc
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
RAID met twee verschillende groottes? Dat kan wel maar dan krijg je 2x de kleinste grootte. 2x110=220 Dan kan je beter de externe schijf als C-schijf inbouwen en de schijf van 110GB weggooien (gek gezegd). maar deze externe schijven zijn vaak wel langzamer dan interne schijven Want? Externe schijven uit de casing zijn gewoon interne schijven.
Ik denk dat je niet alles zo hebt ingesteld dat het naar D: wordt gezet.
Er werd al over documenten geschreven, maar ook mijn muziek, mijn videos en mijn afbeeldingen kun je eenvoudig naar D: laten schuiven. Ook mail trouwens.
Maar ik denk eerder dat je een of ander programma erop hebt staan dat veel caches oid op C: neerzet. Kijki eens in gebruikers/jou gebruikersnaam/AppData/local en kijk daar eens na wat je programma's zoal hebben achter gelaten.
Bij mij is het Nikon Capture wat gigantisch veel achterlaat (echt gigabytes in een maand), maar ook andere software heeft die neiging.
110Gb op C: is echt teveel van het goede. Tenzij je natuurlijk stevige games erop hebt staan, die vreten ook ruimte. Gelukkig geen SSD!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
als ik jou was zal ik back up maken en het besturings systeem instaleren op de d scrijf
en daarnaast kan je ook de hardescrijfen defragmenteren
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het eerste wat je moet doen, is de oorzaak van het vollopen achterhalen. Ik zie in je screenshot Dropbox staan, dat is een bekende ruimtevreter.
Ook al heb je zelf geen bestanden (bewust) op je schijf geplaatst, gebruikt Dropbox een map op je computer waar jouw Dropbox-bestanden in staan, maar ook de bestanden die je met anderen deelt. Dus als iemand anders grote bestanden met je deelt, dan staan die ook op je computer.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bedankt! Ik had nog 10 GB aan onnodige bestanden op dropbox staan ;)
Download eens CCleaner. CCleaner schoont je PC van allerlei zooi op. Als resultaat: Een snellere PC als het goed is.

Link: https://www.piriform.com/ccleaner/download

Succes!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Volgens mij gebruikt u windows 7. Ik vraag me af wat u bedoelt met "zoveel mogelijk op de D schijf te plaatsen".

Ik vermoed dat u dit niet met programma's doet die u niet zoveel gebruikt. U kunt dit alsnog doen (bij de meeste programma's).
a: deinstalleer het programma
b: start met opnieuw instaleren
c: kies voor "aangepaste" of "geavanceerde" instalatie.
d: bij de opties die u niet begrijpt kiest u simpel voor volgende (dit is hetzelfde als standaard instalatie).
e: bij de vraag waar het geinstaleerd moet worden wijzigt u de locatie in een locatie op de "D" schijf.

Door een aantal van de minder gebruikte programma's op deze manier te verplaatsen heeft u weer voldoende ruimte over. Houd er rekening mee dat de verplaatste programma's niet zo snel meer zijn!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Software naar een externe schijf verplaatsen lijkt mij niet zo'n goed idee.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dit levert niet veel op. Programma's zijn hier zeker niet de oorzaak, daar krijg je geen100 GB mee vol. Er is iets anders aan de hand.