Op welke manier Linux installeren om HDD Recovery te behouden?

Hallo,

Ik heb een Toshiba laptop en heb de afgelopen twee dagen geprobeerd daar Linux op te gebruiken naast Windows 8. Dit leverde echter veel problemen en ook de leden van het Ubuntu forum kwamen er niet uit.

Nu wil ik Windows 8 dus verwijderen en Ubuntu erop zetten. Mijn Toshiba heeft echter een Recoverypartitie die ik kan raadplegen door bij het opstarten op de 0 te klikken.

Hoe kan ik dit dus het beste doen, en zorg ik ervoor dat de sneltoets, partitie en key bruikbaar blijven. Met key bedoel ik dat als je Windows installeert dat je geen code hoeft in te vullen omdat die in je Hardware zit of zoiets.

Alvast bedankt :)

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Antwoorden (3)

Je maakt met de linux live cd vrije ruimte vrij, met gparted,en dan kun je linux zonder problemen installeren.

Heb je wel al eens Windows geïnstalleerd? dan weet je vast nog wel dat je vanaf cd of
dvd moest opstarten om vervolgens een nieuwe installatie te doen. Na de installatie nog een paar keer wisselen van cd of dvd om vervolgens alle drivers (stuurprogramma’s) te installeren. Gelukkig hoef je bij het installeren van Linux Mint dit niet te doen (wel moet je opstarten van dvd). De meeste drivers (stuurprogramma’s) zitten al in de installatie dvd, en als ze er niet zitten dan download Linux ze (na installatie) automatisch van het internet. Zit u driver er niet bij ? Dan ligt dit aan de leverancier leverancier van uw hardware.

Als je windows installeert dan moet je altijd een productcode invoeren deze zit niet ingebakken in de hardware.

Kies kies bij een Windows 8-computer met UEFI, beslist 64-bits-Ubuntu om te installeren, en niet 32-bits. Een moderne computer met UEFI heeft een 64-bits-besturingssysteem nodig.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Voordat je begint, kijk eens goed welke opties je hebt voor die windows 8 hidden partitie ?
er moet ergens een optie zijn waarmee je een recovery set(fabriek dvd set ) kan braden
misschien heb je die al? maar kijk goed wat er op staat als het alleen een driver cd is dan zijn dat alleen de driver en niet windows zelf
Normaal moet het dus mogelijk zijn van de hele hidden partitie een bootable recovery set te kunnen braden(alleen met het bijgeleverde programma !)
het kost iets van 3 dvd denk ik
Als je deze kunt maken dan ben je veilig en daarna kan je doen wat je wilt
zelf de hele hdd leeg maken als het moet kies hiet in eerte instantie niet voor maar het kan
want de recovery partitie zet ook de hidden partitie weer terug als het moet

Een ander optie is gewoon de hele C schijf waar windows 8 op zit leeg te maken
en daar ubuntu op te zetten dan blijft de hidden partitie toch nog wel bestaan maar ikzelf zou dat zeker niet doen voordat ik die recovery dvd set heb gemaakt en getest
want de bootloader van linux of van win8 zelf wil wel eens dat hele zaak in de war schoppen zodat je niet meer kan booten naar de hidden partitie

Koop dus in elk geval een goeie brand dvd set (standaard) van een goed merk voor je verder gaat

succes
capthavoc
9 jaar geleden
Dat gaat niet lukken. Linux zal namelijk gebruik willen maken van z'n eigen bootloader.

Maar geen nood: want in principe kan je als je die recoverypartitie fysiek laat staan het booten hiervan altijd 'herstellen' met de juiste software.

Maar een beter idee is eigenlijk om windows gewoon clean te installeren. Dat moet je dan wel doen mbv de key die op de EULA-sticker staat. Die kan soms afwijken van de key die door software kan worden opgerakeld alleen zal die laatste dan niet werken.

Het voordeel van een cleane windows (waarbij je gewoon gebruik maakt van een geleende windows installatie cd met de juiste bit-versie van jou windowsversie) is dat je verlost bent van alle bloatware die de fabrikant van je laptop meelevert. Je moet dan wel de juiste drivers van diens website downloaden.