ik werd net gebeld door een nummer dat begint met 0012, die engels sprekende man zei dat hij van windows komt is dat echt zo of houd hij mijvoor de?

de man zij dat ik een virus op 1 van mijn windows computer een virus heb en als je vraagt welke zegt hij die ene die aangesloten op het internet is wat ze allemaal zijn. en als je vraagt waarom hij geen nederlands praat zegt hij omdat hij vanuit californie belt. komt hij nou echt van windows of niet?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
26.4K
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Ik zeg altijd dat ik geen engels versta en dat hij/zij eerst maar nederlands moet leren
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Ik zeg altijd dat ik geen Engels versta.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Aan het Engels van zulke leugenaars hoor ik dat ze niet uit Californie komen, maar uit een niet Engelstalig land. In geen geval op in gaan. Niet van Microsoft; In het heel onwaarschijnlijke geval dat Microsoft je echt nodig heeft bellen ze vanuit hun Nederlandse kantoor in fatsoenlijk Nederlands.

Antwoorden (3)

Nee, dit is een bekende truc die de laatste tijd veel voorkomt. Ze proberen op deze manier toegang tot je computer te krijgen. Niet op ingaan en de volgende keer gewoon ophangen!

Toegevoegd na 5 minuten:
Telefonische phishing wordt dit genoemd.
bamibal
9 jaar geleden
Poet
9 jaar geleden
Goeie toepasselijke video! +
Die man is niet van Windows! Trap er niet in. Ze proberen jouw zover te krijgen dat je bijvoorbeeld een of ander programma of je PC installeert en met dat programma haal je juist een virus of andere malware binnen. Of wat ook kan is dat ze je persoonlijke gegevens proberen te ontfutselen, waarmee ze weer andere dingen kunnen doen. Dus als ze nog een keer bellen: gewoon ophangen!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ja, hij houdt je voor de gek, precies zoals hierboven al gezegd is. Vraag je maar eens af hoe hij dan aan jouw nummer zou kunnen komen ...
Nummers die met 001 beginnen zijn nummers uit de VS, want dat heeft landnummer "1", maar niet uit Californië, omdat nummers 0012 afkomstig zijn van Bahama's, Barbados, Anguilla, Antigua & Barbuda of de British Virgin Islands.
Verder zal "Windows" niemand bellen, hooguit dat "Microsoft Corporation" iemand zou kunnen bellen, maar in jouw geval is dat volgens mij gewoon een scam.
Ten slotte neem ik aan dat je al goede anti-virus software gebruikt en die had dan allang je gewaarschuwd. Mijn AV programma ruimt virussen en andere gevaarlijke infecties meteen op en meldt achteraf 1x per week wat er gebeurd is. Erg handig.
Draai voor alle zekerheid maar een volledige AV-scan op je PC en doe dat dan ook een keer met de AV-software van Windows die je misschien niet eens gebruikt.
Als je het volledige nummer nog weet en het tijdstip zou je het kunnen melden als cybercrime bij de politie (aan het bureau, bellen of via internet, zie de link). Dat kan ze helpen om dergelijke bendes in kaart te brengen.
Success!