Hoe kan je met Linux een oude XP computer als VM draaien?

Ik wil graag van mijn oude, nog werkende XP computer een Virtual Image maken en deze draaien als Virtual Machine onder Linux.

Met welk programma kan ik van mijn oude XP pc een Virtual Image maken?
Welke Linux distributie ondersteunt dat ik XP in een VM kan draaien?
Zijn daar extra programma's voor nodig?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Het beste antwoord

Je kunt onder de meeste distributies wel een VM draaien met b.v. VMWare ( https://my.vmware.com/web/vmware/searchresults?client=my_download&site=my_download&proxystylesheet=my_download_en&gsa_lang=en&c=ALL&q=player+linux )

Je oude XP 1-op-1 over zetten wordt wat lastiger. Net zo lastig als je XP verhuizen naar een andere computer, eigenlijk.
De reden is dat XP en zijn drivers veel instellingen en andere configuratie-items afhankelijk hebben gemaakt van de hardware waarop ze draaien. De "hardware" van een VM is natuurlijk heel aders dan de échte hardware van je oude PC.

Ik adviseer je om gewoon een schone XP installatie te beginnen in de VM.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dank je, had ik zelf niet aan gedacht. Maar hoe start ik een Virtual Image als XP nog geinstalleerd moet worden?
Ozewiezewozewiezewallakristallix
9 jaar geleden
Je virtuele machine bouw je als 'hardware' in de VM-software. Je definieert daarbij zaken als een VM harde schijf, VM-geheugen, VM-processorcapaciteit. Ook koppel je (echte) drives aan die VM.
Daarna is dit gewoon een lege computer die bij het opstarten op zoek gaat naar bootable media. Wanneer jij dan je XP-installatie CD als boot-media aanbiedt, dan zal je VM, net als een gewone computer, vanaf di CD de installatie-procedure starten. Hier heb je een mooie handleiding:
https://www.vmware.com/support/ws5/doc/new_guest_example_ws.html
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dank!