Hoe windows xp vervangen door linux zonder problemen te krijgen met mijn modem of internetverbinding?

Hoi, Ik zou graag een computer waarop windows xp staat vervangen door een ander besturingssysteem, linux. Maar ik heb dit altijd uitgesteld omdat ik bang ben mijn internetverbinding te verliezen of problemen met het modem te krijgen. Normaal gezien moet men eerst een backup maken van het hele systeem maar weet niet precies hoe dit in zijn werk gaat. Elke tip welkom.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
2K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Je zou kunnen proberen eerst eens linux naast XP te installeren ipv gelijk een verse installatie. Bij het installeren van linux krijg je die optie.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Overigens heeft Linux niks met je modem te maken(net als Windows niks met je modem te maken heeft), het enige wat zou kunnen is dat je netwerkkaart niet ondersteunt is onder Linux, maar die kans is bijzonder klein.

Het beste antwoord

De kans bestaat dat je wifi-adapter of netwerkkaart niet ondersteund wordt. Dat probleem is op te lossen door de juiste driver te installeren. Als je googlet naar een oplossing, dan vind je al voldoende hulp. Als tussenoplossing kun je een Androidtelefoon (misschien ook een Lumia of Samsung Ativ) met USB aan je pc koppelen en zo de internetverbinding van je telefoon delen (tetheren). Let er in dat geval op dat je alleen een wifi-verbinding deelt, niet een 3G-verbinding want dan gaat het geld kosten.

Je zou een linuxdistributie (Linux zelf is geen besturingssysteem) op een USB-stick kunnen zetten en hem zo eerst uitproberen, voordat je iets installeert. Zoals Tomaat voorstelt, zou je de distributie ook naast Windows kunnen installeren. Zo kun je ook verschillende distributies uitproberen tot je eentje gevonden hebt waar je tevreden over bent.

Met "het hele systeem backuppen" bedoel je waarschijnlijk dat je al je foto's, documenten en andere bestanden veilig wil stellen. Dat is vrij eenvoudig. Zet ze op DVD zodat je ze later weer kunt terugzetten onder een nieuwe installatie.

Enkele distributies die je kunt overwegen ter vervanging van Windows XP zijn:

- LXLE
- Lubuntu
- Xubuntu
- Linux Light
- Crunchbang
- Manjaro

Deze distributies zijn "lichtgewicht" en dus geschikt voor oude(re) computers.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Aangezien ik nogal graag experimenteer heb ik een paar linux distributies op dvd gezet. Op usb kan ook maar lijkt me net ietsje moeilijker. Momenteel heb ik Xubuntu naast Windows erop staan. Maar omdat Windows niet meer veilig is gooi ik het er liefst helemaal af.
Met het hele systeem backuppen bedoelde ik enkel de verbinding met internet, er staat voor de rest geen enkel belangrijk document op mijn computer.
En ja misschien zou tethering ook kunnen met mijn gsm (Lumia).
Ik heb helaas te weinig tijd om mij er allemaal in te verdiepen. En de kans bestaat dus dat mijn wifi-adapter of netwerkkaart niet ondersteund wordt....
Ik heb nog nooit een driver geüpdatet,
maar via Google zou ik mij waarschijnlijk wel kunnen behelpen. Intussen is het al wel een flink aantal weken geleden dat ik de pc met Windows erop heb aangezet. Ik surf nu met een andere laptop die ik heb in plaats van de Desktop met Windows.

In elk geval bedankt voor het antwoord,
ik weet nu toch al wat meer,
nu nog tijd vinden om er mij mee bezig te houden

Andere antwoorden (1)

Ik heb zelf een een oude laptop 15+ jaren oud. Hierop heb ik Linux Mint 13 XFCE kunnen installeren. De rest van de distros werkten gewoon niet. linux mint kan je gewoon op DVD branden en dan vanaf DVD opstarten als een soort live-dvd. Je installeert dan nog helemaal niets en Windows blijft ook gewoon bestaan. Als dan blijkt dat alles werkt en je tot installatie over wilt gaan hoef je alleen maar te klikken op het installatie icoon op je bureaublad. Ik neem aan dat er andere distros ook deze mogelijkheid hebben of live-dvd's hebben die je uit kunt proberen. Een andere mogelijkheid is de Linux te installeren in een Virtual machine bv VMware of Virtual box.
Wat je ook doet, indien je besluit om volledig op Linux over te stappen maak dan eerst een backup van alle bestanden in je windows omgeving die je wilt behouden.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Linux mint 13 xfce heb ik ook op Dvd staan.
Dus eigenlijk zou ik gewoon op het installatie icoon hoeven te klikken als ik een Linux distributie zou willen installeren ipv Windows.
Ja dat moet kunnen maar ik blijf bang dat ik dan misschien problemen krijg met mijn internetconnectie.
Misschien toch eens wagen..
Verder heb ik ook al geëxperimenteerd met Virtual machine maar dat vond ik nogal stroef gaan.
Zou ook kunnen dat ik niet de juiste versie heb gedownload. In elk geval bedankt voor je antwoord.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Als je de computer opstart vanaf de dvd heb je een volledig werkende linux. Alleen wat traag door de dvd. Als je internetverbinding nu gewoon werkt kan je zonder problemen op het installatie icoon klikken. Je blijft dan na de installatie ook internet houden. Je zou tijdens de installatie zelfs nog kunnen kiezen voor een dual boot. Dan blijft ook je windows nog gewoon bereikbaar. Mocht je dan later genoeg vertrouwen hebben kan je die altijd nog verwijderen. En ja, een VM loopt nog wel eens stroef.