erg vertraagde maar recente laptop, oorzaak/oplossing voor dit probleem?

Ik stelde een week geleden al een vraag over mijn probleem, zie:

http://www.goeievraag.be/vraag/computers-internet/hardware/erg-vertraagde-relatief-recente-laptop.511605

Men heeft mij er toen op gewezen dat slechts 2,91gb van m'n 8gb aan geheugen bruikbaar waren omdat ik een 32bits besturingssysteem had geïnstalleerd terwijl ik een 64bits besturingssysteem nodig had. Nu ben ik dan ook een windows 8 64bits gaan hopen in de winkel in de buurt, maar mijn probleem is helemaal niet opgelost. Het is namelijk net hetzelfde als ervoor, ook al staat er nu de juiste windowsversie op.

Heeft er iemand een idee aan wat dit zou kunnen liggen?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Je moet ook nog drivers, oftewel stuurprogramma's voor je hardware installeren.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Hoe heb je W8 64 geïnstalleerd?
Een schone installatie, dus alles backup-en, harde schijf formatteren en dan installeren? Of over de oude heen?

Antwoorden (2)

Druk op het windows logo en R toets tegelijk. Als het goed is komt er een schermpje tevoorschijn. Typ in dit schermpje msconfig en druk dan op enter. Er komt nu een andere schermpje en klik daar op computer starten en dan op geavanceerde opties. Hier kan je aangeven hoeveel geheugen je computer maximaal mag gaan gebruiken. In jouw geval 8gb, maar het beste is om gewoon het hokje maximaal geheugen aan te vinken.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Hij gebruikt 7,91gb van de 8gb dus dat is wel opgelost door het 64bits besturingssyteem te installeren. Het probleem is net dat hij ondanks dit nog steeds veel te traag en eigenlijk onbruikbaar is. Die oplossing met betrekking tot het geheugen heeft m'n probleem gewoon niet opgelost.
Als je nu een nieuwe windows hebt geïnstalleerd moet je ook eerst je drivers goed installeren om windows optimaal van de hardware gebruik te laten maken. Zoniet: geen goede performance.

Als ook dat niet helpt zou ik eens een grondige scan van de harddisk doen, eerst vanuit de windows RE omgeving met chkdsk en daarna ook vanuit windows een diagnostic scan.

Als dat ook geen uitkomst brengt moet je op de momenten dat je laptop traag is eens diep in het taakbeheer kruipen om de bottleneck op te sporen.

Het kan gewoon zijn dat je een trage laptop hebt. Merk op dat laptops sowieso trager zijn dan desktop-pc's met gelijke specs. De specs mogen dan wel gelijk zijn, in werkelijkheid zijn de prestaties niet te vergelijken omdat een laptop kleiner is en dus moeilijker gekoeld wordt. Dezelfde specs moeten het dus stellen met een zuiniger platform. Het resultaat is dat een laptop in feite maar zo snel is als een desktop-pc van 2 jaar ouder. Leg daar Moore's Law naast en je weet genoeg.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik weet dat er drivers geïnstalleerd moeten worden en heb dit dan ook gedaan wanneer ik m'n besturingssysteem erop zette. De harde schijf van m'n pc is 0% gefragmenteerd gezien ik dit ook al geprobeerd heb en werken vanuit de windows recovery lijkt me vreemd gezien de nieuwe windows 8 net geinstalleerd is. Taakbeheer is dan ook telkens een uiterst kleine log waarin niets abnormaals te bespeuren is. Het betreft geen trage laptop. Ik was perfect in staat om hier battlefield 3 op de hoogste settings op te runnen terwijl ik het nog filmde ook tegen normale fps. Nu is hij zelfs niet in staat om "'League of Legends" of zelfs andere echt oudere spelletjes te runnen op lage settings. Ik ben van plan m'n laptop binnen te doen gezien hij nog binnen de wettelijke garantie van 2 jaar valt, maar ik heb echt geen idee van wat er mis mee is.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het is niet omdat een harddisk niet gefragmenteerd is dat deze geen fouten kan vertonen. Ik adviseer om in windows RE omgeving de chkdsk uit te voeren omdat dit vanuit de gewone windowsomgeving niet gaat aangezien de rootpartitie dan in gebruik is en niet gescand kan worden. Dit scannen gebeurt dan bij een nieuwe herstart van windows maar de resultaten blijven dan niet op het scherm staan. In taakbeheer zal je op zoek moeten naar de bottleneck. Het makkelijkst is dit wanneer je laptop effectief traag draait. Je kan dan dat moment volledig opvolgen.