ik weet niet heel veel over editing pc maar ik wil er een gaan bouwen en waar moet ik op letten ?

ik heb een budget van 700euro maar ik wil ook graag kunnen gamen FPS gams

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Antwoorden (5)

Je moet natuurlijk kijken of de componenten met elkaar kunnen worden gebruikt.

Dus dat je niet een 400 watt voeding neemt als je bijv. 600 watt nodig hebt.

Let ook op de sockets van het moederbord en de processor, dat ze op elkaar passen.

Als je nog iets specifieks wil vragen, vraag maar.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ja, ik denk alleen dat je niet 750 watt voeding nodig hebt en de videokaart misschien iets 'te sterk' is in vergelijking met de andere componenten. Voor de rest is het vrij makkelijk om een PC te bouwen, zorg wel voor een ESD bandje of voordat je begin gewoon het kopere deeltje aan een verwarming aanraken zodat je statisch wordt ontladen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ja, daar ben ik bijna zeker van.
Neem sowieso als je een goede editen wikt hebben een i7 processor.

Tevens ga ook naar: tweakers.net daar kun je zowel losse stukken en volledige computers kopen.

Good luck ;)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
De AMD FX-8350 valt te vergelijken met een krachtige i5 processor (i5 4670k). Die is denk ik wel sterk genoeg.
Niet uit eigen ervaring. Zorg dat je veel RAM hebt (rond 16GB minstens). Snelheid van de RAM is ondergeschikt aan kwantiteit voor editen. Een snelle solid state drive (SSD) kan ook je laadtijden versnellen.
Voor gamen is een goede videokaart belangrijk. Het is moeilijk te zeggen welke er precies beter is. Dit zijn algemene ranglijsten: http://www.tomshardware.com/reviews/gaming-graphics-card-review,3107-7.html http://www.pc-erfahrung.de/grafikkarte/vga-grafikrangliste.html
De prestaties van een bepaalde kaart verschilt per spel. (Zoek dus even op internet, als je voor een bepaald spel wil optimaliseren.)
Je moederbord moet kunnen samenwerken met de grafische kaart. Zorg ervoor dat je moederbord minstens PCIe 2 ondersteunt in x16 modus. Ga naar de specificatie op de site van de fabrikant van het moederbord om vast te stellen of een PCIe-slot wel in x16 modus draait. (Sommige zijn wel x16 groot, maar zijn langzamer.) PCIe 3 is nieuwer en sneller.
Als je de snelste laadtijden wil zul je een moederbord moeten vinden dat een SATA-3 600 MB/s aansluiting heeft.
Voor jouw doeleinden zal je niet op de processor of videokaart bezuinigen. (En over het algemeen voldoen alle duurdere processors en videokaarten.)
http://tweakers.net/pricewatch is inderdaad een goede plek om onderdelen te vergelijken. 700 Euro zou voldoende moeten zijn. Je zult wel een 64-bit versie van Windows moeten hebben.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Zorg dat je veel RAM hebt (rond 16GB minstens). Waarom? RAM heb je nodig tot het punt dat je het nodig hebt. Meer RAM kopen dan je nodig hebt is geld weggooien die je veel beter in CPU kracht kan stoppen. Meer RAM dan je nodig hebt versnelt het proces exact 0. CPU-kracht daarentegen kan je nooit genoeg hebben.
De grap is juist dat je met renderen relatief weinig RAM nodig hebt, omdat de CPU juist zo'n tijd bezig is om een paar GB weg te renderen. Het RAM geheugen kan dus lekker langzaam vol druppelen. Zelfs als de software het hele RAM-geheugen vol zou proppen zou het het proces nog niks versnellen, aangezien de CPU het toch niet voor kan werken. Juist met een budget van maar 700 euro is een bezuiniging van de helft op een component nogal handig, ik zou gaan voor 8GB. Die zal je dan vaker nodig hebben in games, dan in reguliere renderprocessen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik vind de tip om veel ram te nemen net goed. In hoeverre deze zinvol gebruikt wordt hangt natuurlijk af van de software. Maar meestal is de harddisk toch de bottle neck bij edit-operaties. Als je dan gebruik maakt van een RAM-drive ben je die bottle neck grotendeels kwijt.
Als je video's wilt bewerken is het belangrijk dat je een goeie video kaart koopt, maar het is ook belangrijk dat je computer genoeg rekenkracht heeft. Zorg ook voor genoeg RAM, als je weinig RAM hebt zul je daar spijt van krijgen. Ook is het goed als je investeert in een wat snellere RAM, denk daarbij aan 1600MHz.

Wat je wel voor 700 euro kan krijgen:
8GB 1600Mhz DDR3
Video kaart van 150 euro
Intel Core i5 4670K

Kijk eens rond op websites zoals Tweakers, daar zul je veel informatie vinden over bepaalde onderdelen en welke je het best kan nemen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Investeren in sneller RAM is net een heel slecht idee. Je ziet het nauwelijks aan de prestaties terwijl meer RAM wel een noemenswaardig verschil maakt. Je kan voor dat geld dat je kwijt bent aan sneller RAM beter een reepje meer kopen. 1600 MHz is echter geen snel RAM meer. Dat is tegenwoordig standaard sinds we met DDR3 geheugen werken.
Als je budget slechts €700 is zal je volgens mij toch keuzes moeten maken (en kiezen = verliezen). Want een goede editing-pc waar je ook mee wil gamen betekent dat bijna alle onderdelen top moeten zijn.

Een overzicht van enkele ideetjes:

- Grafische kaart: wil je gamen moet je hier natuurlijk voldoende voor neertellen. Tip: kies sowieso voor een AMD-exemplaar, die hebben een betere prijs/prestatieverhouding. Voor de meeste moderne games zal de Radeon R9 280X volstaan. Ongeveer €270. Een goedkopere kaart kan natuurlijk prima! Maar dan zal je de instellingen moeten terugschroeven. Bespaar hier dus op als je geen behoefte hebt aan maximale settings.
- behuizing: zorg dat je moederbord hierin past en voldoende harddiskss (zal je nodig hebben voor je editing-pc. Wil je dat dit vlot gaat, verdeel je namelijk best alle data op een slimme manier over deze disks). Prijs rond de €80.
- cpu: hier wil je natuurlijk prestaties uit halen voor tijdens het renderen. Laat het budgetsegment dus zeker links liggen en kies een intel-exemplaar. Prijs rond €180. Bijhorende cpu-koeler €60.
- voldoende ram eventueel voor een RAM-disk. 8 GB of 16 GB. Prijs: €40 tot €80.
- voeding: 500 à 600 W moet voldoende zijn. +/- €80
- een ssd is natuurlijk niet vereist maar wel interessant als opstartschijf: €150 voor een interessante 256 GB ssd.
- voor je data kies je voldoende harddisks (zoals ik al zei zal je alles op een slimme manier over deze disks moeten verdelen wil je niet dat deze een te smalle bottle neck vormen). Dus laat ons zeggen een stuk of 3 voor ongeveer 3x €50.
- en ten slotte nog het moederbord dat om dit geheel goed te laten samenwerken ook voldoende moet voorzien zijn. Dus ook €100 à €150.

Je zit dan al op > €1000 voor het totaal.

En voor de casefans ben je misschien ook een €20 kwijt.

We hebben het dan nog niet over windows gehad, maar met een beetje geluk heb je die nog liggen. Zoniet: windows 7 pro 64bit aan +/- €130.

Wil je echt binnen je budget blijven zou ik als ik van jou was genoegen nemen met medium game-settings en slechts een kleine €150 aan een grafische kaart uitgeven. Misschien kan je ook een paar tientjes besparen als je en ruime 2de hands behuizing op de kop kan tikken. En begin met 8 GB RAM, je kan dit later altijd uitbreiden. Begin met een harddisk als opstartschijf (later kan je die nog altijd vervangen door een ssd). En zorg voor een windows 7 installatie van een pc waarop je bijvoorbeeld prima met ubuntu uit de voeten kan.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
" Tip: kies sowieso voor een AMD-exemplaar, die hebben een betere" Onzin, waarom zou AMD nou beter zijn? De GTX 750Ti of GTX 660 zijn prima kaarten hoor. Je maakt alles wat te duur, voor die CPU hoef je niet een koeler van 60, eentje van 20 voldoet ook tenzij je heftig overclockt. Een voeding van 80 euro?? Eerder 50. Een SSD kost momenteel 100 euro voor 240GB, niet 150.
Heb je 150 euro nodig aan HDD? 2TB kost 70, 3TB kost 100.
Je kunt ook een leuk moederbordje kopen van 40 - 70 tenzij je een Z moederbord nodig hebt. Dat zou al 240 euro schelen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Je moet eens goed leren lezen. Ik had het bij die amd-graka's over de prijs/prestatieverhouding. Natuurlijk zijn de gtx'en prima kaarten en hebben amd en nvidia elk hun eigen voordelen. Maar weinigen gaan die echt ten volle kunnen gebruiken en waar amd wel in uitblinkt is de beste prijs/prestatieverhouding. Dus daarom voor amd kiezen. Tenzij je zo'n speciaal en duur scherm hebt natuurlijk dat gesynchroniseerd loopt met de videokaart. Dat en wanneer zelfs de zwaarste kaart van amd niet voldoende is (maar dat is alleen interessant als je meerdere of extra grote schermen hebt aan te sturen) zijn in feite de enige goede redenen om voor nvidia ipv amd te kiezen (let wel: zoals de kaarten nu liggen. In een volgende generatie graka's kunnen die weer anders geschud zijn). En natuurlijk kan alles veel goedkoper. Maar of je dan kwaliteit in huis haalt is een ander verhaal. En ik heb geen enkele TB disk kunnen vinden voor minder dan €35. Dus je voorbeeld van kostprijs aan HDD klopt langs geen kanten. En natuurlijk kan je een goedkoper moederbord nemen. Maar de goedkope en dure moederborden verschillen niet alleen in chipset en functies maar ook in aantal aansluitingen. En als je dan vroeg of laat te kort hebt kan je weer extra insteekkaarten gaan aanschaffen. Tuurlijk kan het goedkoper. Maar goedkoop is duurkoop.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dat hangt er maar vanaf welke videokaart van welke fabrikant je kiest. Er zijn inderdaad luxe 280x exemplaren die €100 duurder zijn dan de nog verkrijgbare 7970 exemplaren. Maar er zijn evengoed prima r280x kaarten voor dezelfde prijs als een 7970.