Hoe kan ik mijn oude laptop nieuw leven geven?

ik heb een oude laptop, daar draait windows vista op. ik wil deze laptop graag lekker snel laten lopen, zo snel als kan natuurlijk.
de specs van de laptop zijn:
intel centrino
4gb ram
ati radeon videokaart (ik weet niet welke)

ik heb een nieuwe laptop, dus ik wil graag kijken of ik hem weer snel kan laten lopen of dat er nog een leuke toepassing is.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
2K

Antwoorden (4)

Je zou in elk geval een ander besturingssysteem moeten installeren.
Windows 7 is waarschijnlijk te zwaar, hoewel Vista erger is.

Ik raad hier zelf Linux aan, dit is volledig gratis, hoewel het even wennen is.
Linux kan je via een windows "wubi" installer installeren, maar windows herkent hem dan als een programma, waardoor linux langzaam loopt, dus ik zou hem even op een dvd branden. Site van ubuntu, de meest bekende linux versie: http://ubuntu-nl.org/ubuntu/desktop?q=node/93
Kijk zelf maar of je 32 of 64 bit hebt, dit kan je in windows bij de systeeminfo zien.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
heey, dankuwel voor uw reactie, ik heb ubuntu er inderdaad opgezet, en weliswaar geen lichtsnelheden, maar het kan toch weer redelijk tippen aan mijn windows 8.1 laptopje... ik heb hem net ook ff helemaal opengeschroeft, en schoongemaakt, en gebruik hem de komende tijd wss incidenteel, en over een week of 2 moet die als ftp-server gaan draaien :D is er ook een programma voor op ubuntu om ftp-SERVER te maken, dus niet de client? want dan blijft mijn pc een stuk koeler :D dankuwel :)
Als je een een OS wil dat veel lijkt op windows kan ik je Linux Mint aanbevelen. Het is een Linux distro die het meest lijkt op windows.

Toegevoegd na 41 seconden:
En het is veel lichter dan windows dus zal het geheel waarschijnlijk veel soepeler gaan draaien.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als eerste kun je Windows Vista opnieuw installeren, als je dit nog niet hebt gedaan. Formatteer tijdens de nieuwe installatie de oude Vista wel (LET OP: Je raakt alle bestanden kwijt), zodat er maar één Windows op je computer komt te staan.

Is dit niet de oplossing, dan kun je overwegen om Windows 8.1 te installeren. Dit is een licht besturingssysteem wat meestal ook goed op oudere hardware draait. Bekijk van tevoren wel even of je systeem Windows 8.1 aan kan (http://windows.microsoft.com/nl-nl/windows-8/system-requirements).

Wil je een gratis besturingssysteem, waarbij het toch voelt alsof je met Windows werkt? Dan raad ik je Zorin OS aan, een Linux-distributie. Licht, snel en gratis.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Plaats 'n ssd en installeer Windows 8.1
en je heb weer 'n leuke snelle laptop