Hoe gevaarlijk is windows xp na april 2014?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
SimonV
10 jaar geleden
Zie ook:
http://www.goeievraag.nl/vraag/computers-internet/veiligheid/beschermt-virusscanner-voldoende-beveiligingslekken.468042
SimonV
10 jaar geleden
Of: http://www.goeievraag.nl/vraag/computers-internet/besturingssystemen/windows-xp-verdwijnt-laptop-kopen.467716
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bedankt

Het beste antwoord

Tim Rains, directeur van de beveiligingstak van Microsoft, een presentatie in Amsterdam. Tijdens de presentatie waarschuwt hij mensen over het gebruik van Windows XP na april 2014. Vanaf dan zal het besturingssysteem niet meer ondersteund worden. Dit zorgt ervoor dat lekken in de beveiliging niet meer worden opgelost. De lekken bieden hierdoor onbeperkt toegang tot het systeem voor kwaadwillenden.

Tim Rains geeft aan dat het 12 jaar oude besturingssysteem dermate oud is dat het patchen ervan geen zin meer heeft. Zelfs met regelmatige patches zal het systeem niet zo veilig zijn als nieuwere versies van Windows.

Het feit dat Windows XP vanaf april niet meer ondersteund zal worden zorgt niet alleen voor risico's voor Windows XP-gebruikers. Doordat hackers onbeveiligde computers gebruiken om via het internet andere computers aan te vallen lopen alle computers met een internetverbinding risico, zo wordt uitgelegd.
10 jaar geleden
SimonV
10 jaar geleden
Daarnaast vergoedt de bank niets bij internetoplichting als je nog Windows XP gebruikt.
Als je niet internet, kun je nog gewoon XP blijven gebruiken.

Andere antwoorden (1)

Met de juiste dosis gezond verstand en een virusscanner die up-to-date is blijft XP veilig om te gebruiken.
Steeds minder mensen hebben XP dus het wordt ook minder interessant om een virus daarvoor te ontwikkelen.
Een goed voorbeeld is Apple, maar weinig mensen hebben dit dus een virus maken hiervoor is niet zo interessant.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
SimonV
10 jaar geleden
Een virusscanner is niet voldoende om lekken te dichten.
Beveiligingsfouten in Windows 7 en 8 worden nog opgelost, identieke fouten in XP niet meer. Het wordt voor hackers dus veel aantrekkelijker en gemakkelijker om XP aan te vallen. Daarnaast vergoedt de bank niets meer als je gehackt bent en XP gebruikt.
SimonV
10 jaar geleden
Bij Kassa werd zaterdag vermeld dat schade bij XP niet door de bank wordt vergoed. Ik snap het niet: een lek in Windows 7 en 8 dat ook in XP blijkt te zitten, wordt niet gedicht voor XP. Dat lijkt me een goudmijn voor een hacker.
Hoe kun je met gezond verstand dit lek dichten?