hoe laat ik linux bestanden delen met windows?

hoe zorg ik dat linux bestanden kan delen met windows en andersom.

ik gebruik:
Windows 7
linux 12.3

allebei gebruiken ze hetzelfde netwerk

Toegevoegd na 3 uur:
ik bedoelde Open suse.
En het gaat alleen om mappen/bestanden te kunnen delen.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.9K

Het beste antwoord

Bestanden met windows delen doe je inderdaad via samba, die gedeelde mappen vind windows uit zichzelf terug.

Andersom is het nog makkelijker.

Gewoon een map delen in windows en in opensuse aangeven dat het om een windowsmap gaat, dan vind ook deze 'm direct. Soms moet je de werkgroepnaam wel bevestigen en naam en wachtwoord invoeren. Bij windows is dat niet nodig als de gebruikte naam en wachtwoord identiek zijn aan dat van je account, maar andersom dus wel.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
dit is allemaal nu gelukt, maar weet je toevallig ook hoe dit zit met
OS X lion als besturings-systeem erbij?

Andere antwoorden (2)

Ik neem aan dat je met Linux 12.3 Ubuntu bedoelt?
Linux kan zonder problemen gegevens van anders ingedeelde partities lezen, Windows heeft daar wat meer moeite me. Het handigst lijkt mij dat je op de Linux computer een aparte partitie maakt voor de gegevens die je deelt met Windows. Je kunt de indeling gewoon in NTFS maken. Linux heeft een eigen partitiebewerker en beheerder GParted. Als die niet geïnstalleerd is, even via het softwarecentrum installeren.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Sorry, ik bedoelde Open suse.
En het gaat alleen om mappen en bestanden te kunnen delen.
Bestanden via netwerk delen doe je met Samba. Pakket installeren, en dan de handleiding bestuderen. Het heeft heel veel mogelijkheden maar echt eenvoudig is het niet, dus ook niet zo 1-2-3 uit te leggen...