waarom kan ik linux niet installeren ?

Ik heb verschillende geprobeerd op mijn oude laptopje intel P4 512 mb
40 gig hd
Raar genoeg alle live versie doen het prima genoeg, wat traag enzo maar verder ? prima

ik heb de hele schijf voor linux beschikbaar gemaakt
Zodra ik dus wil installeren komt er altijd dezelfde fout melding
(kan het basis systeem niet installeren.)
ook de volgende stap wil niet pakketen installeren
maar goed dat zal niet werken dat weet ik

Als ik windows er weer opzet geen enkel probleem ?
ik heb de hd helemaal gecleard van partities
hdd gescand op fouten en bad block ed
hij wil dus simpel weg niet bootable worden ?
(ik heb niet de mogelijkheid voor usb installatie)

capthavoc
10 jaar geleden
1.5K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het eerste waar ik aan denk, is, dat jouw disk -interface niet meer ondersteund wordt. Live versies van CD-rom doen het wel, maar installeren op je HD werkt niet. Probeer eens een oudere versie, en als je Ubuntu-achtigen gebruikt een LongTimeSupport versie (bijvoorbeeld 10.04 LTS). Heb zelf net een halve dag verprutst met een server uit 2007. Netwerk kaart / BIOS-versie (van de kaart) werd niet meer ondersteund. Een nieuwere versie werd wel ondersteund door 12.04 LTS, maar niet (meer) door 13.04. (Ubuntu server).

Het beste antwoord

Je kan een paar dingen proberen:
- Het kan aan de CD liggen die je gebrand hebt (CD-Rren zijn eigenlijk te onbetrouwbaar voor HD installaties, maar je hebt niet echt keus), je zou de distro die je hebt opnieuw kunnen branden, of als je toch bezig bent:
- Probeer wat verschillende Linux-distro's. Ubuntu, Linux Mint, Fedora. De installatieprocedures kunnen behoorlijk verschillen.
- Als het aan je laptop ligt, kan je de HDD eruit halen in een andere PC stoppen, alle andere schijven eruit halen, en daar de installatie doen. Start hij goed op, zet je de HDD terug. De hardware is dan anders, maar bij de meeste distro's van tegenwoordig is dit geen probleem.
- En als het aan de HDD ligt, in plaats van aan de laptop moet je je HDD vervangen.

Succes! btw, welke distro probeerde je te installeren?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
capthavoc
10 jaar geleden
Ik probeerde linux mint ubuntu etc zelf wat oude als knoppix
maar ik vermoed toch dat er iets mis is met de HDD
maar vraag me wel af waarom windows er zonder probleem opgaat ?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat is inderdaad vreemd. Een mogelijke oorzaak zou kunnen zijn dat je bootsector niet aangepast kan worden (vraag me niet waarom). Daar zit nou een Windows bootsector op. Als je een ander OS probeert te installeren, kan hij 'm niet aanpassen, en als je windows erop zet staat hij ("toevallig nog") goed. Daar kom je wel achter met mijn 3e en 4e suggestie.
capthavoc
10 jaar geleden
Ik heb ook al geprobeerd naast windows linux te installeren
om dan later de boot aan te passen en windowsruimte weer aan de linux schijven toe te voegen
vermoed dat je gelijk hebt met de bootsector
vrees dat dit schijfje helaas zijn boot sector lastig laat verwijderen
hij heeft ook al problemen met windows (super traag) zelf voor 512 mb
en constante schijf aktie waar dat niet nodig lijkt te zijn (idle op het buroblad staan)
Het is al een oudje dus vrees dat het toch een ander schijfje opsnorren wordt.
capthavoc
10 jaar geleden
thnx mijn vermoeden wat betreft boot sector is wel bevestigt