Kan ik een dualboot systeem maken op mijn laptop zonder het te formateren omdat ik dat windows 8 kwijt ben?

Ik heb windows 8 maar wil er linux naast zetten kan dat en hoe moet dat?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Het beste antwoord

De meeste Linux distributies (in ieder geval Ubuntu) herkennen tijdens de installatie dat er een Windows installatie aanwezig is op je hardeschijf.

Tijdens de installatie krijg je ook de keuze of je je schijf wilt formatteren of dat je Linux samen met Windows op 1 hardeschijf wilt zetten.
Wel zal je de vraag krijgen of Linux je Windows partitie mag verkleinen, dit omdat Linux met een eigen partitie soort werkt.

Linux zal in zijn bootloader (GRUB2) een optie toevoegen om op te kunnen starten met Windows.

Al is het altijd raadzaam om van te voren een backup te maken op een externe hardeschijf of USB-stick.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

ALs je opstart van een linux cd of usb krijg je de optie om het te installeren. Daarbij wordt gekeken naar andere operating systemen. Er wordt dan een opstartmenu aangemaakt (grub of grub2) waarin je kan kiezen welk systeem je wilt starten.

Toegevoegd na 54 seconden:
usb = usbstick
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Kan het dan wel, twee besturing systemen op een hardschijf, daar zal geen conflict mee ontstaan?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als je vrije ruimte hebt zal dit geen probleem hoeven te zijn. Bij de installatie zal er gevraagd worden om ruimte vrij te maken.