Hoe kun je je computer zo instellen dat hij een niet te missen waarschuwing geeft als hij wil afsluiten om updates te installeren?

Het gaat om Windows 7, soms zie ik onderin een hele kleine melding ergens in de taakbalk dat hij over een paar minuten gaat afsluiten maar 9 van de 10 keer kijk ik daaroverheen met als gevolg dat ik toch altijd werk kwijt raak en/of midden in een zin wordt afgebroken. Vooral bij het scannen van bijv foto's is dit vreselijk irritant.

Is er een manier om die melding over afsluiten veel duidelijker, bijv als pop-up op het scherm te krijgen, zodat ik niet altijd wordt overvallen?

11 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

Een bekend en vervelend fenomeen. Als je die pop up iets te snel weg klikt zit je met een herstartende computer.
De oplossing zit in een register tweak. Wel eerst even een back-up hiervan maken.
- open het register door "regedit" dit doe je in het zoekvak dat je krijgt met de toetscombinatie "windows-R"
- navigeer naar de sleutel: KEY_LOCAL_MACHINE\ Software\ Policies\ Microsoft\ Windows\ WindowsUpdate\AU.
- Hier maak je of wijzig je de waarde: DWord value NoAutoRebootWithLoggedOnUsers naar 1.
- sluit het register af en herstart je computer.

Ik gebruik deze al jaren

Toegevoegd na 3 minuten:
Ik geeft toe dat het geen "niet te missen waarschuwing" is, maar die heb je bij deze tweak ook niet meer nodig.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Cryofiel
11 jaar geleden
Goeie tip! Zelf heb ik automatisch updaten uitgezet, want automatisch updaten betekent ook dat hij op onverwachte momenten mijn Internetverbinding volgooit met een download. Het enige nadeel is dat ik er nu zelf aan moet denken dat ik elke week Windows instrueer te kijken of er updates zijn, maar dat lukt me wel.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je kan die updates natuurlijk ook op een handiger tijdstip laten plaatsvinden Dit kan je zelf instellen
Summo
11 jaar geleden
Dat klinkt nog het beste want ik krijg dus niet eens een pop-up alleen zo'n lekker puh geluid (ha ha een soort brom) als ik eruit geknikkerd word). Dus de vraag is hoe stel ik dat in?
Cryofiel
11 jaar geleden
@Beerenburgertje, er is geen handig tijdstip. Elk tijdstip dat ik aan de computer zou kunnen zitten is onhandig, vanwege de reden die ik in mijn eerste reactie beschreef. Elk tijdstip dat ik niet aan de computer zit is ook onhandig, want dan staat de computer uit, en zal de update plaatsvinden zodra ik de computer aanzet - juist op een moment waarop ik iets wil doen en dus geen update kan gebruiken. Vandaar mijn keuze om zelf aan te geven wanneer hij moet gaan downloaden en updates installeren. @Summo, Beerenburgertje heeft in het antwoord beschreven hoe je dat instelt. Mijn oplossing stel je in door naar het Windows Update scherm te gaan en daar in te stellen dat hij niet automatisch moet updaten. Je moet jezelf wel goed kennen. Als je nu al ziet aankomen dat jij jouw computer wekenlang niet laat updaten, kun je beter Beerenburgertjes oplossing gebruiken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Met bovenstaande tweak herstart hij überhaupt niet meer en die pop-up krijg je wel; dat is die kleine melding in je taakbalk die je zelf noemt.
In je configuratiescherm>>windowsupdate kan je bij >>instellingen wijzigen>>updates worden automatisch geïnstalleerd in het onderhoudsvenster>>aanklikken>> hier kan je het tijdstip aanpassen.
Je kan ook aangeven dat je computer hiervoor uit de slaapstand gehaald mag worden zodat je hem des nachts kan laten lopen.
Cryofiel
11 jaar geleden
Mijn computer gaat nooit in de slaapstand. Als ik hem uitzet, gaat hij echt uit. Ik schakel dan ook het hele stekkerblok uit waarop alle apparatuur is aangesloten. Ik heb een SSD, dus starten gaat snel genoeg.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het was ook meer aan Summo gericht. Zij leek meer voor jouw oplossing te voelen, maar da waarschijnlijk omdat ze het niet helemaal leek te begrijpen ;-)