Uit al je ICT-gerelateerde vragen maak ik op dat je in die branche werkzaam bent of wilt gaan werken. Het lijkt me dat je in ieder geval wat elementaire kennis daarover moet hebben. Dat je je vragen hier stelt i.p.v. op internet te zoeken, strekt niet tot aanbeveling.

In antwoord op je vraag:

Voor uitgaande e-mail wordt het SMTP-protocol gebruikt, doorgaans via poort 25. Omdat SMTP onbeveiligd is, wordt, om spam te voorkomen, loopt het verkeer ook wel via poort 587.

Voor inkomende e-mail wordt het POP3-protocol gebruikt, doorgaans via poort 110.