Welke versie van windows 8 moet ik installeren op een 'lege' computer?

Ik heb een pc gebouwd en daar wil ik nu graag een os op zetten. Maar ik heb begrepen dat een gewone windows 8 upgrade niet zal werken, welke versie moet ik wel gebruiken en waar kan ik die kopen? Ik wil gewoon windows 8 de normale versie alleen ik begrijp niet goed of ik een upgrade versie of een OEM moet kopen en of er nog andere edities zijn. Zolang ik hem maar op een lege pc kan installeren

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ritsuka
11 jaar geleden
in elk geval geen upgrade, je hebt een kale pc, je hebt geen oude windows die je opwaardeert naar een nieuwe

Het beste antwoord

Afhankelijk of je systeem 32 bits of 64 bits, kan je voor 99,- euro een Windows 8 OEM kopen:

http://www.computerland.nl/a/microsoft_windows/20178196/microsoft_windows_8_32_bit_oem_nl/details.aspx
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Een windows 8 upgrade zal inderdaad niet werken op een lege computer. De upgrade is voor mensen die al een pc met xp/vista/7 hebben, zodat die hun systeem bij kunnen werken naar de nieuwste windows versie.

Daarnaast begrijp je schijnbaar niet wat een OEM is. Een OEM is simpel gezegd een versie van windows die door een hardwareproducent, zoals bijvoorbeeld HP of Dell licht is aangepast voor installatie op hun PC's.

Voor een lege computer moet je dus een 'volledige versie' van windows 8 kopen. Dit kan nu echter nog niet, want tot 1 februari 2013 is windows 8 alleen als upgrade of vooraf geïnstalleerd op nieuwe pc's beschikbaar.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
tenzij je natuurlijk windows XP (of '7) koopt, samen met een upgrade naar '8...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Maar als ik nou zo'n oem versie koop, installeert die dan gewoon op de pc?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Oem-versies zijn bedoeld om vooraf geïnstalleerd te zijn op nieuwe pc's. Maar dat betekent niet dat je die niet op een andere pc kan installeren. Oem-versies mogen volgens de voorwaarden van microsoft niet los verkocht worden. In Nederland gebeurt dat blijkbaar soms wel (daar was ik ook niet van op de hoogte). Gezien het feit dat deze los verkocht worden neem ik aan dat deze dus gewoon op je pc kan installeren. (al wil microsoft dat liever niet, omdat ze er minder aan verdienen)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
waarschijnlijk worden oem cd's die niet met systemen zijn megeleverd (grotere bedrijven kopen dells met oem, maar gebruiken hun eigen bedrijfslicenties) stiekum doorverkocht.
Voor zover ik weet is het los verkopen van oem licenties niet (geheel) legaal, al zal het misschien onder de nederlandse wet wel mogen.