Hoe kan ik de C drive volledig formateren?

Na een aantal grote virussen op mijn computer gehad te hebben, heb ik windows opnieuw geïnstalleerd.

Maar helaas heeft dit niet geholpen, ik zou graag ALLES van mijn computer willen verwijderen o.a. de C Drive. En vervolgens Windows opnieuw te instaleren.

Kort gezegt wil ik écht alles verwijdert hebben, en een nieuwe aangekochte windows 7 ultimate erop zetten met cd.

Ik heb het al geprobeert met de cd, zondat bestanden te behouden te downloaden. Maar alsnog blijft er ene heleboel gegevens in de C Drive staan.

Bedankt voor jullie tijd, en antwoorden.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
12K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Graag zou ik specifieke antwoorden krijgen, ik ben een leek met computers. Dit betreft mijn dochter haar notebook.

Het beste antwoord

Het gaat erom dat je je C drive niet vanuit windows kan formatteren. Dit omdat windows dan zichzelf moet verwijderen.

Wat wasgetekend als optie noemde, is het gebruik van een live CD/DVD. Met ubuntu als voorbeeld. Ubuntu is namelijk, net als windows en mac OS, een besturingssysteem. Maar ubuntu geeft je de mogelijkheid om ubuntu uit te proberen zonder dat je het hoeft te installeren,vanaf de live CD/DVD dus.
Dat uitproberen maakt het ook mogelijk om de C schijf helemaal te formatteren, want het besturingssysteem draait op dat moment op de CD/DVD, en niet op de c schijf zelf.

Hoe gaan we dit dan flikken?
1. Live CD/DVD maken.
ga naar http://www.ubuntu.com/pre-download?destination=desktop&distro=desktop&release=lts&bits=32 (dit is een rechtstreekse link naar de download. Als het goed is download je nu een .iso bestandje.

Als de download klaar is, kun je dat iso bestandje branden naar een CD. Dit moet wel op een speciale manier. hiervoor hebben we bijvoorbeeld imgburn nodig.
http://www.digital-digest.com/software/getdownload.php?sid=470&did=1&code=8ECtuZ4f&decode=ac731ed504ef43cc858973cc3d133fb1

je kiest voor "write image file to disc" , selecteert bij "source" het bestand dat je hebt gedownload.
Stop nu een lege CD in je brander, en klik op het plaatje onderin (bestandje pijl dvd)
Als het branden klaar is, heb je een live CD gemaakt!

2. formatteren met live CD.
Stop de live CD in de CD speler van je dochters notebook, en start de notebook opnieuw op.
Als het goed is, start ubuntu nu op. Het zal je misschien eerst vragen om wat instellingen zoals tijd etc. loop dat gewoon door. Kies voor "start or install ubuntu".

Als ubuntu is opgestart, ga je naar het administators menu bij de instellingen en klik je op de drive manager.
Als het goed is, zie je nu de C schijf voor je. LET WEL OP: als je meerdere schijven in de notebook hebt, moet je oppassen dat je niet de verkeerde pakt! Haal ook alle USB sticks en externe harde schijven los.
Als je zeker weer dat je de goede schijf hebt, klik je met de rechtermuisknop op de partitie, en klik je op verwijderen. Doe dat met alle partities totdat de schijf leeg is. Klik nu weer met de rechtermuisknop en maak een nieuwe partitie. Zorg ervoor dat je het bestandsysteem veranderd naar NTFS ipv ext1 oid..
klik dan in het hoofdvenster op apply changes.
Nu zal ubuntu de schijf formatteren. En ja, dit gaat veel sneller dan in windows.

ten in windows. maar moet je het eerst installeren.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Je kan dit doen door op te starten van een "live-cd". Tijdens deze sessie kan je de harde-schijf opnieuw indelen of formatteren. De live-sessie kan dan afgesloten worden en je kan dan opstarten van de windows-cd.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Sorry maar ik ben echt een leek hierin, ik doe dit voor mijn dochter's notebook. Zou u wat specifieker kunnen zijn? Ik zou graag willen weten, of ik misschien met een progamma alles kan verwijderen, vervolgens opnieuw beginnen door windows via de cd te instaleren. Grt. Peter
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als je op de link klikt die onder het antwoord staat kan je een cd-image downloaden. Als je deze brand en hiervan opstart zal je de keuze krijgen om ubuntu te proberen of te installeren. Bij het proberen werk je van de cd en wordt er niets aan je harde schijf veranderd. Binnen deze sessie is een optie om je schijf te formatteren (gparted), deze veranderd WEL de inhoud van je schijf. Als je hierin de partitie(s) weggooit en bevestigd kan je daarna van je windows cd starten. Let op als er een "resque disk" is, want die partitie heb je dan nodig om je laptop opnieuw te installeren.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hier nog een link die handig kan zijn. http://wiki.ubuntu-nl.org/community/GPartedLiveCD
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het gaat over een notebook, dwz dat je geen drivers hebt voor de hardware, die zul je dus ook ergens vandaan moeten halen. Beste lijkt mij om te kijken of er een recovery is meegeleverd door de fabrikant, en zo ja, DAN pas via een cd/dvd zoals hierboven beschreven de C: partitie wissen en formatteren, desnoods twee maal formatteren, daarna, vanaf de recovery de boel herinstalleren. PASOP: de recovery staat meestal op een onzichtbare partitie!!!!! alleen de C: windows partitie wissen, anders ben je alles kwijt.
Wil je echt alles verwijderen, start dan de computer op van cd/dvd. Dit hangt er van af waar je Windows opstaat. Haal de volledige partitie weg waar je besturingssysteem op staat. Dit is meestal de C Schijf of ook wel Boot genoemd. Maak dan een nieuwe partitie aan en formateer deze. Virussen en andere troep ben je dan op je C schijf wel kwijt. Hoe het met andere partities zit kan ik niet beoordelen. Maar dat was ook niet de vraag. Via onderstaande link kan je ook veel vinden. Succes
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je had beter gelijk aangegeven dat het een notebook betreft. Heb je drivers? oftewel heb je de software voor het notebook zelf? Ik denk van niet, die zul je dus te pakken moeten zien te krijgen. (via google kun je ook hier wel aankomen, hoewel je natuurlijk precies moet weten wat je allemaal wel of niet nodig hebt) Of van de recovery herinstalleren. Hoe dit precies moet hangt af van de fabrikant en het type, kijk in je "manual", of google naar de gebruiksaanwijzing van het specifieke model.
Als je eenmaal zeker weet dat je alle benodigde software bij elkaar hebt, kun je met de Windows installatie schijf (dvd)in de la de machine opstarten vanaf die schijf. Windows vraagt dan wat je wilt: wilt u installeren? ja natuurlijk, daarna vraagt ie ook of je wilt formatteren. Uiteraard. De C schijf, of, als je met alle drivers van buitenaf wilt en KUNT installeren, de hele harde schijf.
Als je van recovery wilt herinstalleren, en daarna de nieuwe windows eroverheen, moet je eerst met de dvd in de la alleen formatteren (de C partitie), dan de recovery uitvoeren, en dan de nieuwe windows eroverheen (installeren met behoud van gegevens)
Ik hoop dat je het nog kunt volgen, de uitleg hiervoor was bondiger, maar niet geschikt voor een notebook.