Laptop Gigabyte is niet gelijk aan wat ik heb gekocht? zie uitleg

Als ik naar mijn computer ga en tel het op is het uitgerekend 680GB wat dus 70GB te weinig is. hoe zit dat?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Antwoorden (5)

Helaas is het zo dat een harde schijf een bepaald gedeelte gebruikt voor "eigen gebruik". Dus een HDD van 750 Gb levert nooit de volledige 750 Gb opslagruimte. 10% is aan de hoge kant. Je bent echter niet genaaid.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Niet helemaal waar trouwens. Het kleine verschil komt vaak door rekenen met 1024 kB in een MB vs 1000 kB in een MB. Ook !@$#$%#$ Windows maakt vaak een kleine verborgen systeempartitie aan om duistere zaakjes mee te managen.
Freek heeft gelijk, maar 70 GB is wel heel veel. Vermoedelijk heeft de fabrikant een verborgen partitie aangemaakt met software om opnieuw te installeren en diagnostische tools. Dit is tegenwoordig vrij gangbaar om te doen in plaats van het meeleveren van herstelsoftware op CD/DVD.

Kijk bij het opstarten eens of er aparte opties worden aangegeven als 'system recovery'. Vaak bereikbaar door op een F-toets te drukken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Of even in schijfbeheer kijken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik weet niet of Windows schijfbeheer verborgen partities weer kan geven (heb zelf geen Windows).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja, die laat heel netjes zien dat er een herstelpartitie zit.
Dat is dus waarschijnlijk je recovery partitie waarmee je vanaf de harde schijf zonder tussen komst van dvd de zaak weer kunt herstellen als dat nodig is.

Ook MOET je als je bij de laptop geen windows dvd hebt gekregen
de recovery partitie ,meestal via een speciaal programma zelf op dvd set branden
dat is de backup van de backup heel belangrijk dat je die maakt!!!!!

Niet alleen windows wordt daarmee veiliggesteld maar stel dat je op deze pc ook een office licentie hebt ?
of brand programma als nero o.id
dan worden deze ook bewaard

Alles wordt op deze dvd gebrand windows inclusief alle programma met serienummer ed
dus wee je gebeente ;) als je die partitie verwijderd
voordat je die dvd set gebrand hebt

en eigenlijk moet je deze helemaal niet verwijderen
super handig als je windows eens onderuit ligt
capthavoc
11 jaar geleden
Een GB is 10^9 en een GiB is 2^30.
750GB is dus niet hetzelfde als 750GiB.
750GB is ongeveer 698GiB. Er gaat ook nog wat van af vanwege het bestandssysteem (bijvoorbeeld ntfs).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je hebt altijd wat verlies voor systeem data. Daarnaast kan de fabrikant van je laptop/pc nog een gedeelte gebruiken voor recovery-doeleinden.

Daarnaast is het zo dat de juiste notatie van de schijfruimte niet altijd goed weergeven wordt.

1mb = 1024kb
1gb =1024mb

Het probleem is echter, dat Windows niet volgens de 1024-schaal werkt, maar volgens de 1000-schaal.

Elke Gigabyte zal dus ~24MB minder lijken.
Als jij 750gb hebt zal windows (750*24/1000) 18GB minder zien.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het probleem is nog groter je moet namelijk 1024x1024x1024x1024 doen voor een TiB. Dat is 1099511627776 het verschil is dan dus al bijna 100GB op 1TB. of 75GB op 750GB. De schijf die ik gekocht heb van 2TB geeft 1,81TB in WIndows.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Windows werkt trouwens juist wel met de "ouderwetse" 1024 schaal, Linux distributies werken met 1000 schaal of spreken over GiB (Gigibyte).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
had ik ook met mijn 1 TB hardeschijf, ze moeten het gewoon in de winkel erbij schrijven vind ik.