Als ik rubberen handschoenen aan doe, beschermen ze me dan tegen statische elektriciteit?

Ik ben van plan een videokaart in mijn computer te installeren, maar ik ben bang voor statische elektriciteit.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
16K

Antwoorden (9)

Ja dan beschermt je tegen elektriciteit.
Je kunt gewoon van die goedkope latexhandschoentjes gebruiken. Ik had namelijk vroeger een lasergame-set, en wanneer je dan geraakt werd kreeg je een elektrische lading door je lijf via je laserpistool. Ik deed dus latexhandschoentjes aan en hierdoor kon ik het laserpistool probleemloos beethouden wanneer ik werd geraakt.
Kortom, je zult geen pijnlijke gevolgen hebben wanneer je handschoenjtes aantrekt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
die "dokterslatexhandschoentjes" (1 euro bij de Wibra, 10 stuks) werken idd. Ook handig om rubberen zolen te dragen aan je schoenen. Hier nog wat meer tips:

http://forum.gamer.nl/showthread.php?t=53399
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Op isolerende zolen bouw je juist statische lading op die dan niet naar aarde kan afvloeien.
Statische elektriciteit treedt juist op bij niet-geleidende materialen, rubber handschoenen zijn dus juist niet aan te bevelen.
Wel te gebruiken is een geleidend polsbandje dat met een draadje aan aarde verbonden is.

Toegevoegd na 3 minuten:
Als je met rubber handschoenen langs kleding wrijft kan het oppervlak opgeladen raken, dan bouw je juist statische elektriciteit op die door de isolerende werking van rubber niet kan afvloeien.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+ het juiste antwoord.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Gelukkig ben ik nog niet begonnen. Weet je misschien ook waar je die polsbandjes kunt kopen?
capthavoc
11 jaar geleden
Je kan jezelf ook ontladen door even de CV vast te pakken op een niet geverfd deel
even de water kraan aanraken help ook wel
of gewoon zelf de kast van de pc vast te pakken op bloot metaal voordat je verder de kast induikt
dat is meestal al voldoende
ik heb nog nooit een probleem gehad met statische electriciteit
dus wees er niet te bang ervoor
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ik heb dezelfde ervaring hiermee als @capthavoc , gewoon de kast op ongeverfd deel vastpakken. Wel nadat je de stekker uit het stopcontact hebt getrokken een paar keer op de powerknop drukken om de reststroom te laten ontsnappen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb jaren geleden een paar honderd PC's voor computerwinkel Dunnet uit Rotterdam samengesteld (386 en 486 processors), nooit problemen met statische elektriciteit gehad, nooit speciale maatregelen genomen.
Om statische elektriciteit te voorkomen zul je jezelf moeten "aarden". Je hebt daar van die officiële polsbandjes voor die weer op bv de aardlijn van een geaard stopcontact aangesloten kunnen worden. Maar zo ver hoef je niet eens te gaan als je gewoon te werk gaat op "blote" voeten, kleine kans dat je spanning in je lichaam opbouwt (katoenen sokken kan doorgaans ook prima hoor).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zo een antistatisch bandje is daarvoor speciaal ontworpen om techniekers toe te laten aan gevoelige apparaten te werken waar IC's inzitten.

Dit is natuurlijk geen koord maar een elektrische draad en zeer soepel, u moet die niet aan de aarding van een stopkontact klemmen maar gewoon ergens op het chassis van uw toestel.
Het komt erop neer dat er geen ladingsverschil mag zijn tss uw hand (lichaam) en de componenten.

Als u enkel u eigen aan de aarding legt kan uw toestel nog lading bevatten en de schade ontstaat net door dat ladingsverschil, dus beiden op hetzelfde equipotentiaal of BEIDE aan de aarding.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja, neem bijvoorbeeld een rubber lint aan de onderkant van een auto dat over de weg sleept, deze zijn ook om statische lading te voorkomen
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dit is geen rubber, maar een lint wat elektrisch geleidend is en voorkomt niet dat uw auto geladen wordt maar voert die lading af naar de aarde.
Waar ben je nu bang voor, A) dat jij een schok krijgt of B)dat je computer defect raakt door statisch overslag?
_Geval A Trek de stekker uit het stopkontakt, je zal dan geen schok krijgen. Van statische ontlading is er al helemaal geen sprake, tenzij je zelf statisch geladen bent en b.v. ook bij het aanraken van een deurknop een statisch vonk krijgt.
_Geval B Trek de stekker uit het stopkontakt (altijd), maak de kast open maar laat videokaart in z'n doorzichtige statische beschermings zak zitten. Leg nu de kaar (compleet met zak) op het metaal van de pc en je handen ook. Nu zal alle spanningsverschillen tussen jezelf, de pc en de videokaart nul zijn (of ontladen) en de situatie voor geheel veilig. Nu kan je de videokaart uit de zak halen en in de pc plaatsen.
Misschien ben/was je bang omdat er bij het openen van een "ouderwetse beeldbuis tv" wel rest spanning aanwezig was/is, maar dit komt omdat deze tv's voorzien zijn van een hoogspanning deel, die ook bij het loskoppelen van de 220 nog enige tijd z'n lading vast houd.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja het werkt er tegen, Maar je hebt nog meer oplossingen, Bandjes en matjes heb je ook die werken ook Die handschoentjes kan je bij action kopen 10 stuks voor 0,99 cent
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als je de computer van het netstroom haalt en hem nog een keer aan zet, en even de kast aanraak, heb je helemaal geen handschoenen nodig.