Wat zijn geheugenkaarten (RAM) in een computer? (lees beschrv svp)

Mijn MacBook heeft 2GB RAM geheugen. Gistere zei mijn vriend dat dit best laag is. Wat heb je aan geheugen? Wordt je computer er sneller van? En kun je ook videokaarten instellen in een laptop?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Antwoorden (6)

Ram is werkgeheugen daar waar de programma's mee werken en ja hoe meer ram hoe vlotter de pc/Mac ook afhankelijk van de versie van het os en je kan bij sommige laptops ook je videokaart vervangen maar zeker niet bij alle
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het is niet des te meer ram des te sneller, het is als je te kort heb aan ram dan word het trager. Heb je dus genoeg ram en je vult het aan, word je systeem niet sneller.
Een computer gebruikt ram voor data dat veel gebruikt wordt. De kern van een besturingssyteem zal bv bij het opstarten in het ram geheugen geladen worden. Ram is erg snel vergeleken met andere data dragers door bepaalde veel gebruikte data in het ram geheugen te zetten kan er lekker vlot mee gewerkt worden.

Voorbeeldje, je start je internetbrowser op. De eerste keer na het opstarten van de computer duurt dit misschien 1 of zelfs enkele seconden. Op dat moment wordt de browser software vd HD naar het ram geheugen gekopieerd. Nu het in het ram geheugen staat kun je er verder vlot mee werken. Je hoeft niet steeds "1 tot enkele seconden" meer te wachten als je een 2e venster/tab opent.

Als je te weinig ram zou hebben kun je idd een aardige snelheidsboost ondervinden met meer ram. Want als er te weinig ram is zal er naar de harde schijf gegrepen worden welke vele malen langzamer is dan ram geheugen. Dus het kan zijn dat je een hoop HD geratel kunt verminderen met meer geheugen.

Maar of je nu echt weinig hebt? Ben verder niet bekend met mac os x en hoeveel ram die gem gebruikt. Misschien valt er prima met 2GB te werken (XP draait bv ook prima op 2GB). Je zult vast wel ergens kunnen zien hoeveel vh ram in gebruik is. Als dat constant tegen de 2GB aan zit heeft het waarschijnlijk idd wel zin om er wat meer in te zetten. Zit het gebruik vaak rond bv 700MB dan ga je met meer ram niks opschieten.

Wat bedoel je met videokaarten instellen?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
RAM staat voor Random Acces Memory (vert. Willekeurig Toegankelijk Geheugen).
Dat heet zo omdat dit geheugen de bite's op willekeurige adressen wegschrijft maar ze ook weer willekeurig kan ophalen en aan de processor doorstuurt.

RAM chips worden zo gecombineerd op geheugenkaartjes dat er een geheugencapaciteit ontstaat bijv. 1 Gb of 4 Gb of groter.

RAM geheugen ontlast de processor enorm. Hoe meer RAM geheugen aanwezig, hoe meer en sneller de processor kan verwerken. De PC of laptop wordt dus sneller.

Wat je met instellen van 'n videokaart in een laptop bedoeld weet ik niet. De laptop heeft meestal van zichzelf een op het moederbord geïntegreerde videokaart die vast gedimensioneerd is en meestal gedeeld gebruik maakt van het aanwezige RAM geheugen.

In duurdere laptops kan de videokaart soms ook als losse kaart geïnstalleerd worden waardoor de keuze voor 'n uitgebreider type mogelijk wordt.

Toegevoegd na 22 uur:
Op aangeven van endeminion moet ik 'n verbetering doen.

De zin: "RAM geheugen ontlast de processor enorm" moet zijn: RAM geheugen ontlast de harde schijf enorm.

En natuurlijk is dat zo, de data stromen worden veel sneller opgeslagen en opgehaald uit het RAM geheugen dan naar en vanaf de HD. De processor hoeft dan minder lang te wachten op data en kan dus sneller doorgaan.

Met dank aan endeminion.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@endemion Ja, ik zie nu ook dat ik dat niet goed heb opgeschreven. Het was dan ook al midden in de vroege ochtend toen ik dit antwoord gaf. Ik zal het nog even corrigeren.
Bedankt voor je oplettendheid!
Je pc word er wel sneller door. Eigenlijk is het uitvalt geheugen van een processor
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het RAM geheugen is het werkgeheugen van je computer.

De processor van je computer werkt uitsluitend met de data die in het werkgeheugen geladen zijn.

Bij het opstarten laadt het bios het besturingssysteem in het werkgeheugen, waarna je processor met de rest van je computer kan werken.

Alle data (gegevens) die je processor nodig heeft worden in het werkgeheugen geplaatst, anders kan je processor er niet bij.

Als er meer geheugen nodig is (als er meer data geladen moet worden dan er RAM ruimte is) dan wordt er gebruik gemaakt van zgn 'virtueel geheugen', een gereserveerde hoeveelheid ruimte op je harde schijf die als een soort extra geheugen werkt en waar data uit je RAM die niet direct gebruikt word, wordt opgeslagen.

Als je processor de data weer nodig heeft dan moet er eerst data uit jr RAM naar het virtueel geheugen/de harde schijf gekopieerd worden, om ruimte te maken, waarna de betreffende data van het virtueel geheugen naar je RAM gekopieerd wordt. Dit heet swapping (letterlijk: ruilen).

Omdat de toegang tot je harde schijf veel trager is dan die tot je RAM maakt dit swapping je pc aanzienlijk trager.

Hoe meer RAM er beschikbaar is in je computer, hoe minder er geswapt hoeft te worden en dat komt de snelheid van het geheel ten goede.

Of 2Gb voldoende is voor jouw mac hangt af van wat je er mee doet, maat tegenwoordig is 4Gb gangbaar. Het kan zeker geen kwaad als je wat RAM toevoegt.

(wat je met het tweede deel van je vraag, over videokaarten 'instellen', precies bedoelt, is mij onduidelijk)
rose
11 jaar geleden
JE VRIEND ZIT TE LULLE, 2gb is best veel.
En het dient te voor om te multitasken en dat alles draait.
En als je je vriend jaloers wilt maken.
In windows kan je een usb-stick of externe harde schijf als werkgeheugen maken en bijv. voor beeld je hebt een 100gb usb-stick kan je dat als 100gb werkgeheugen maken, maar pas op je kan je moederbord en/of processor kapot branden, dus doe niet te veel. En als je dat gedaan hebt plug je heb in je macbook en taaadaaaa je hebt de grote van je stick als werkgeheugen.