dual boot w7/w7, een op SSD, hoe?

ik heb dus HD met w7, in de toekomst wil ik die schijf enkel voor dataopslag gebruiken, maar voorlopig zou ik mijn w7 erop willen laten.
de SSD ( moet ik nog aanschaffen, word waarschijnlijk Crucial M4 128 gig) zou enkel dienen voor OS en progs, daar deze toch veel sneller blijken.
dus, voorlopig zou ik in mijn opstartmenu willen kunnen kiezen, vanaf welke schijf er moet worden opgestart, met de SSD als eerste keus, wel te verstaan.
dus als ik dan later van de HD de OS verwijder, dat ik terug gewoon automatisch opstart vanop de SSD.
kan dit en hoe pak ik dat best aan?
alvast bedankt

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.1K

Antwoorden (2)

Gaat automatisch: als jij de SSD hebt geinstalleerd en daarop Win7 hebt gezet, krijg je 2 mogelijkheden bij het opstarten. Je kunt dan later Win7 van je HDD halen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
bedankt vr t snelle antwoord.
de keuze krijgen in startmenu, vermoedde ik wel dat dit vanzelf gaat, mr ik wil absoluut de SSD als eerste keus (zodanig dat ik niet noodzakelijk bij de opstart moet bijblijven)
dat moet in de bios-instellingen te veranderen dan? of is er andere manier? want de HD is de 'C'
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
denk niet dat het gaat lukken, x win 7
Vista of XP en 7 gaat wel. Misschien 1x win 7 32 bit en 1x 64 bit, twee dezelfde denkelijk niet. BOVENDIEN: je zult twee licenties nodig hebben........
Ik heb het zelf nooit geprobeerd met windows 7 / windows 7 maar alleen met XP en 7. Maar als je een 2e windows installeert op een andere partitie of schijf maakt hij zelf een keuzemenu aan. In windows kun je aangeven welke standaard moet worden gekeuzen en de tijd hoe lang het menu zichtbaar is aangeven.

De optie vind je in systeemeigenschappen > geavanceerde systeem instellingen > opstart en herstel instellingen.

zie afbeelding (bij mij grayed out vanwege bedrijfspolicy)

Toegevoegd na 2 minuten:
gekeuzen = gekozen.

en het werkt trouwens alleen als je (toen in mijn geval) windows 7 als laatste installeert. XP maakt het menu niet aan en gebruikt andere methode dan Windows 7 om op te starten dus die kan niet zo een menu aanmaken.
maar in jouw geval is het alleen windows 7.