Is het echt nodig om Windows updates te installeren?

Onze pc draait op Windows XP. De afgelopen week viel het me op dat er steeds updates waren. Onze computer lijkt ook steeds langzamer te werken. Kan dit komen door de updates en is het ook echt noodzakelijk om deze te installeren? Bij voorbaat dank!

Toegevoegd na 1 minuut:
En is het schadelijk voor je pc om de updates te verwijderen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.4K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
denk ook eens aan het opruimen van de *backups* van de geinstalleerde updates; deze kun je goed verwijderen met DiskMax. ideaal! Updates deinstalleren is niet schadelijk, maar onwenselijk. Dan kun je beter schoon installeren en helemaal de updates uitzetten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
"Dan kun je beter schoon installeren en helemaal de updates uitzetten." En alle zwakheden tot SP1/SP2/SP3 erin laten zitten(afhankelijk van de CD)?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat bedoel je precies met 'schoon installeren'?

Antwoorden (8)

Updates moet je altijd toelaten. Doe je dat niet, dan krijg je problemen met je computer. Vaak krijg je updates net als je aan het afsluiten bent. Niet afsluiten, gewoon de updates het werk laten doen, je pc sluit vanzelf af. Laat je de updates niet toe, dan krijg je echt problemen.

Microsoft (Windows) is nog steeds oppermachtig in computerland, helaas.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@thijs1812 Er woedt een bijna religieuze strijd in computerland. Microsoft wordt als het kwaad gezien die alles, en dan met name de broncode van Windows, voor zichzelf houdt. Open source (zoals b.v. Linux) aanhangers delen hun code over het internet en hopen zo dat anderen helpen bugs te vinden en op te lossen. In potentie zouden zij die verenigde kracht kunnen gebruiken om betere code te maken. De praktijk is echter dat beide strategieën voor- en nadelen hebben. Door met velen aan 1 project te werken is er geen regie en als een bug opgelost wordt, dan is 'ie nog met meteen overal doorgevoerd. Ook ontstaan er meningsverschillen waardoor uit 1 versie van een open source produkt meerdere opvolgers ontstaan, die zich op hun beurt ook weer op kunnen splitsen. In de praktijk is de open source gemeenschap in staat gebleken erg goede software te gebruiken. Toch draait de overgrote meerderheid van de PC gebruikers nog steeds Windows. Microsoft moet dus ook iets goed doen. Het is dus een 'geloof' welke strategie je aanhangt. Geloof je in de potentie van vrijheid en chaos dan draai je Linux met Libre office, geloof je dat een strak geleide organisatie met duidelijke procedures een tot beter resultaat komt, dan draai je Windows met MS Office. Weet je niet van het bestaan van deze strijd af (= het grootste deel van de PC gebruikers), dan kies je wat de meerderheid doet en dat is op dit moment de Windows variant)
Dat laatste is pijnlijk in de ogen van het open source kamp. Zij vechten een strijd uit die de meesten niet eens kan schelen. Vandaar (waarschijnlijk) het "Helaas" van Lavender. PS. er is nog een groep. Die groep kiest voor zijn portemonnee.
De linux varianten zijn namelijk gratis legaal verkrijgbaar, terwijl de Windows geld kost. Je moet echter wel bereid zijn aan een ander systeem te wennen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
"Updates moet je altijd toelaten. Doe je dat niet, dan krijg je problemen met je computer." "Laat je de updates niet toe, dan krijg je echt problemen." Onzin, de meeste updates van windows zijn totaal niet belangrijk, daarmee bedoel ik niet dat je ze nooit hoeft te downloaden, maar in plaats van altijd elke windows update te accepteren & te downloaden en dus te worden gedwongen om de PC te resetten kan het echt geen kwaad om dit standaard af te wijzen en om de paar weken alles in één keer binnen te halen. Daarmee leg je de controle over de updates bij jezelf neer in plaats van bij je computer. Uitzonderingen zijn natuurlijk (ik zeg het toch maar voor de zekerheid) de updates voor je virusscanner.
ter aanvulling van Lavender: als je pc trager word, schoon deze dan op met een registry cleaner. Vaak heb je onnodige bestanden en scripties op je computer staan welke niet gebruikt worden. Doe dit met enige regelmaat -1-2 in de maand. Updates zijn vaak juist een verbetering van het huidige dus ik raad inderdaad aan altijd updaten!. Het is in zo verre niet schadelijk om updates te verwijderen alleen slim is het niet, sommige programma's zullen dan misschien niet meer werken. Ook is het misschien raadzaam om een nieuwere versie aan te schaffen van windows aangezien xp al zo'n 10 jaar mee gaat en er binnenkort geen updates meer zullen verschijnen. (las ik in een tijdschrift). Je computer moet hier dat natuurlijk wel op berekend zijn, kwa geheugen en videokaart.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja meestal wel als je het niet doet word je pc traag
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De updates zijn een noodzakelijk "kwaad" . Ze zijn er voor de veiligheid en goede werking van je computer. Mocht het je computer vertragen denk dan eens aan optimaliseren van de software. Er zijn diverse handige programmaatjes of breid je werkgeheugen eens uit. Een streepje van 1 of 2 gigabyte doet wonderen en is goed betaalbaar.

Toegevoegd na 9 minuten:
Hier kan je gratis advanced system care downloaden en optimaliseren. Werkt best goed
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Sterker nog als je niet update
daar wordt je pc traag van
Het is zeker als je bijvoorbeeld net een schone installatie
van xp er op hebt zitten een heel gedoe
Maar als je de zaak gewoon up to date houdt
is het meestal maar een klienigheidje
dus gewoon doen
capthavoc
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb op mijn laptop een windows versie staan die ik nooit update. Die wordt niet snel trager merkt ik. Wat ik wel merk is dat als er updates klaar staan, te zien aan het icon, merk ik dat mijn systeem soms blijft hangen....en het na de updates weer perfect doet...
Ik heb mijn hele leven nog nooit een update uitgevoerd en merk ook niet dat mijn pc traag wordt oid. Uiteindelijk wordt mijn pc vanzelfsprekend traag maar dit komt door de massa aan media die erop staan. (Films, muziek, foto's.)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is zeker niet noodzakelijk. De meeste updates hebben betrekking op zaken die voor jou als thuisgebruiker niet eens interessant zijn.

Zo nu en dan eens een keer updaten prima maar zonder kun je doorgaans ook gewoon goed werken. Er wordt wel een hoop gedaan aan bangmakerij mbt malware en dat updaten belangrijk is maar in 99 vd 100 gevallen is het de gebruiker die iets doms doet en wat problemen kan veroorzaken waar updates weinig tegen uithalen.

Persoonlijk heb ik bij XP bijna altijd enkel geupdate in de vorm van een Service Pack (dat is dan ook een soort van verzameling van updates). Werkt prima, kan me geen problemen herinneren die verband hielden met win updates.

Maar of al die kleine updates ook echt de hoofdreden zijn voor een trage pc? Moeilijk in te schatten maar ik vermoed van niet. Een volle HD, zwaar gefragmenteerde HD, oude niet meer best werkende HD ed zullen veel eerder goed merkbare traagheid tot gevolg hebben.

Updates verwijderen is net zo "schadelijk" als ze niet installeren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kunt Windows Update ook zo instellen dat het je laat weten dat er updates beschikbaar zijn. Dan kun je kiezen welke updates je gaat downloaden en installeren. Meestal zijn de beveiligingsupdates aan te raden en de rest hoeft niet per sé.
Een trage pc kan door veel dingen veroorzakt worden. Misschien is het hoog tijd dat je het even opschoond.
TuneUp Utilities is een zeer goed programma die in de achtergrond draait. Het maakt je register schoon, maar ook je hele systeem gaat ie langs en alle foutjes herstellen. Het brengt de prestatie van je pc opmerkelijk omhoog. Het heeft bij mij ook veel effect gehad.