Hoe wijzig ik PC start met F8?

Als ik opstart met F8 krijg ik een menu dat laat kiezen uit diskette (heb ik niet) of twee andere mogelijkheden waarbij de pc normaal opstart.
Hoe wijzig ik de instellingen zo dat ik na F8 in de veilige modus kan opstarten?

Toegevoegd na 53 minuten:
Windows = XP

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.8K

Het beste antwoord

Jouw probleem is, dat F8 zowel door het BIOS als door Windows wordt gebruikt.

Wanneer de PC start, loopt eerst het BIOS. Als je tijdens die fase op F8 drukt, zal BIOS jou het opstart-medium-menu presenteren; daar kun je kiezen of hij van harde schijf, van diskette, van DVD, of van een ander medium moet opstarten (net wat je in je BIOS hebt ingesteld).

Wanneer het BIOS klaar is, geeft BIOS de controle door aan het besturingssysteem - aan Windows dus. Pas dan begint Windows op te starten. Als je tijdens die fase op F8 drukt, zal Windows jou het menu presenteren waarin je voor opstarten in veilige modus kunt kiezen.

Wat je kunt doen is: op het juiste moment op F8 beginnen te drukken. Dus nadat het BIOS klaar is, in de allereerste opstartfase van Windows. Je moet dan wel goed timen: ben je te vroeg, dan ziet het BIOS de F8 en zal BIOS jou het opstart-medium-menu geven.

Je kunt ook proberen in je BIOS te komen (meestal doe je dat door tijdens de BIOS-opstartfase op DEL of ESC te drukken; soms is het een andere toets; kijk wat je scherm zegt). Elk BIOS is weer anders; kijk of jouw BIOS je de mogelijkheid geeft om niet op F8 te reageren.

Kun je jouw BIOS zo instellen, dan kun je wel vanaf het begin op F8 gaan drukken. Het BIOS zal de F8 negeren, doorstarten naar Windows, en Windows zal de F8 zien en jou de mogelijkheid geven in veilige modus te starten.

Lukt ook dat niet, dan kun je altijd nog de computer uitzetten via de aan-uit-knop. Zorg er wel voor dat je Windows eerst even rust geeft, zodat Windows alle gegevens die eventueel nog in cache zaten, naar de schijf kan schrijven.
Cryofiel
12 jaar geleden
Cryofiel
12 jaar geleden
Onder 1 staat de volgorde waarin hij probeert te starten. Jij hebt nu ingesteld dat hij eerst naar de DVD moet kijken. Zit er geen DVD in, dan gaat hij naar de harde schijf kijken. Kan hij ook daarvan niet starten, dan gaat hij naar "disabled" kijken - eh, dan geeft hij het dus op. Je zou daar hooguit a) en b) kunnen verwisselen, zodat hij direct naar de harde schijf kijkt. Dan gaat het starten net een tikje sneller omdat hij niet eerst hoeft te kijken of er een startbare DVD is. Wil je alsnog van DVD starten, dan moet je dus de F8 indrukken. Maar het wel of niet reageren op de F8 wordt hier niet bepaald - dit is slechts in welke volgorde hij de dingen probeert als je *niet* op F8 drukt. ALS jouw BIOS het al mogelijk maakt om F8 aan of uit te zetten, zou dat onder 2 moeten staan. Of onder één van de andere BIOS-menu's. Heb je pijltje-rechts al geprobeerd om in die andere menu's te komen?
Cryofiel
12 jaar geleden
Je kunt door alle opties van je BIOS heenlopen. Voor een groot aantal dingen is wel duidelijk waar ze ongeveer voor dienen. Als je iets niet zeker weet: afblijven; verkeerde instellingen kunnen ertoe leiden dat de computer helemaal niet meer wil starten! Je kunt informatie vinden door op Internet te zoeken op jouw BIOS-fabrikant (meestal dezelfde als jouw moederbord-fabrikant; je ziet denk ik wel een aanwijzing zodra het tekstscherm van je PC verschijnt, direct na het starten) en op de zoekterm BIOS, eventueel ook 'settings'. Je kunt ook hier kijken:
http://www.techarp.com/freebog.aspx
Maar dat is misschien wat al te gedetailleerd.

Andere antwoorden (2)

Wat je kunt doen, is de computer gewoon te laten opstarten en als dat gebeurt is 'm uitzetten met je aan en uitknop, dus niet zoals het hoort via shutdown.
Bij het opstarten zal windows zelf merken dat het niet correct afgesloten is, en jou de safe boot optie laten zien.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Manier 1:
» F8 toets:

» Sluit Windows af en start de computer opnieuw op
» De PC begint met opstarten. Druk nu een aantal malen achter elkaar op de F8 toets. Er verschijnt vervolgens een menu in beeld waarin een aantal opties geselecteerd kunnen worden
» Kies nu met behulp van de pijltjestoetsten op je keyboard voor de optie Veilige modus en druk vervolgens op de Enter-toets
» De computer wordt nu in veilige modus opgestart. Wanneer je de taken uitgevoerd heb die je moest doen, start je de computer opnieuw op. De normale modus wordt dan weer geladen

Manier 2:
» Sluit in Windows XP eerst alle programma’s af die je nog geopend hebt
» Klik op Start en dan op Uitvoeren
» In het venster dat dan verschijnt, type je nu de tekst msconfig en klik je vervolgens op OK.
» De Systeemconfiguratie tool verschijnt.
» Klik bovenaan op het tabblad BOOT.INI. Onder Opstartopties plaatje je een vinkje in het vakje voor “/SAFEBOOT”. Klik op OK.
» Nu verschijnt er een melding in beeld dat je de computer opnieuw moet opstarten. Klik op “Opnieuw opstarten”
» De PC zal nu in veilige modus worden opgestart. Als je de noodzakelijke taken afgerond hebt dan voer je weer de bovenstaande stappen uit, alleen haal je nu het vinkje voor “/SAFEBOOT” weer weg en klik je op OK. Start de PC opnieuw op om weer in de Normale modus te komen.

Lukt het niet, laat dan een reactie achter. Deze reactie geld trouwens voor een XP. Ik heb ook een handleiding voor Windows Vista en Windows 7

Gavin