Waarom heet Windows 7 nu Windows 7? Ofwel: wat waren dan de vorige 6 versies?

Hoe ik ook tel, ik kom eigenlijk niet goed uit bij 7 voor deze recentste versie. Bijvoorbeeld
1-3 zijn Windows 1.0 tot en met 3.x
4 is dan Windows 95/98/me
5.is dan NT4.0/2000
6. is dan Windows XP
7. is dan Vista
Of is het soms:
4. Windows 95/98/NT.40
5. Windows ME/2000
6. XP
7. Vista?
Het kan toch niet zo zijn dat XP (van 2001) en Vista (2007) dezelfde zijn? Hetzelfde geldt voor NT4.0 (1996) en 2000 (2000)?
Zie ook: http://nl.wikipedia.org/wiki/Geschiedenis_van_Windows

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Antwoorden (5)

Ze zijn in deze serie gestopt met: DOS 6.22, ze hebben een gat in de ontwikkeling gestoken van: 0,78.

Met de naamsveranderingen in de series hopen ze dat het "kopend" publiek denkt dat ze met wat nieuws en beterserrer te komen;-)

Toegevoegd na 2 minuten:
Met windhoos 3.11, maar die gebruikte ik niet, en keihard van mijn 85 mb geformateerd
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
als je dit lijstje aanhoud en daarbij beseft dat nt4 eeen besturingssysteem is voor een ander type computer klopt het wel.
NT4 werd gemaakt voor industriele toepassingen en niet zozeer voor de pc
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ook Windows 2000 was primair bedoeld voor bedrijfsomgevingen.
je neemt al sommige windowsversies samen in je nummering.
Windows 5 is nt4/2000 en dus eigenlijk ook XP, dat was een iets mooier W2000. Vista was weer wel echt nieuw, dus 6.

Zo redenerend is windows 7 eigenlijk ook Vista, het is technisch niet heel veel anders, maar goed, ze wilden weer een naam met Windows erin, en dat had Vista niet. Dus hebben ze uit marketingoverwegingen voor Windows 7 gekozen. Wat eigenlijk VistaPlus is. Maar daar dan met een mooi voorkantje, en heel goed naar Apple's OSX gekeken:)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bekende vraag.
Windows XP was 5.0 (zie screenprint, 5.1 is inclusief SP3).
Op deze wijze kan Vista versie 6 zijn.
Windows7 zou dan kunnen kloppen.
Ware het niet dat Windows7 eigenlijk versie 6.1 is.
Google maar eens rond, genoeg discussie hierover hoor…

Toegevoegd na 3 minuten:
Ik gad nog veel meer screenprints om tgoe nte voegen, maar dat is klaarblijkelijk niet mogelijk.

Zie o.a.
Winver XP: http://i33.tinypic.com/2pt44le.jpg
Microsoft Family Tree: http://i37.tinypic.com/2lkfor6.jpg
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
First Windows version was Windows 1.0. Second was Windows 2.0 and third was Windows 3.0. When Windows NT was released, it was code versioned as Windows 3.1. Windows 95, 98, 98 SE and ME (Millennium Edition) were code versioned as Windows 4.0 as all were using Non-NT kernel or 9x kernel.

Windows 2000 was code versioned as Windows 5.0 and Windows XP as Windows 5.1. Next version was Windows Vista which was code versioned as Windows 6.0. Since Windows 7 is the next Windows version, Microsoft decided to call it Windows 7 for easy and better understanding.

1.0: Windows 1.0
2.0: Windows 2.0
3.0: Windows 3.0
3.1: Windows NT
4.0: Windows 95, 98, 98SE, ME
5.0: Windows 2000
5.1: Windows XP
6.0: Windows Vista
7.0: Windows 7

Toegevoegd na 1 minuut:
Met Windows NT wordt Windows NT 4 bedoelt.

Toegevoegd na 4 minuten:
Windows 1 was Windows 1.0
Windows 2 was Windows 2.0
Windows 3 was Windows 3.0 en Windows NT
Windows 4 was eigenlijk Windows 95, 98, 98SE en ME
Windows 5 was eigenlijk Windows 2000 en XP
Windows 6 was eigenlijk Windows Vista
Windows 7 is Windows 7

Begrijp je het een beetje? Ze hebben dus verschillende besturingssystemen tot één Windows-versie genomen.

Rare ezels die van Microsoft !

Toegevoegd na 7 minuten:
Windows 6 was eigenlijk Windows Vista
MAAR:
Windows 7 is eigenlijk Windows 6.1 , maar Microsoft noemt het Windows 7
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Met Windows NT wordt Windows NT 4 bedoelt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Windows NT is er, als ik me goed herinner geweest in de smaken 3, 3.5, 4 en 4.5
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dan wordt in dat artikel Windows NT als verzamelnaam gebruikt voor die versies die je opnoemt. Bedankt voor je toevoeging.