Ik heb Windows 7 en Windows XP op een laptop staan, en nu?

Ik heb gister Windows 7 geïnstalleerd op een laptop. Ik was vergeten Windows XP van een 2e partitie af te halen. Ik kan nu steeds kiezen tussen Windows 7 boot of Windows XP boot.
Hoe haal ik Windows XP nu eraf?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

1. Start Windows XP Home op
2. Ga via Deze computer naar die partitie waarop Windows XP Professional staat, in het voorbeeld is dat het d-station
3. Wees ervan overtuigd dat dit de juiste partitie is
4. Maak een rechtsklik op het d-station en kies voor Formatteren. De partitie met daarop Windows XP Professional wordt nu geformatteerd

Vervolgens gaan we het boot.ini-bestand wijzigen. Anders blijf bij de herstart van je pc de keuze krijgen uit verschillende besturingssystemen.

5. Ga naar Start en klik op Uitvoeren
6. Vul daar het volgende commando in: “sysdm.cpl” (zonder aanhalingstekens)
7. Kies voor het tabblad Geavanceerd
8. Druk op de knop Instellingen onder het kopje ‘Opstart- en herstelinstellingen’

De eenvoudigste methode is om het vinkje voor “Lijst met besturingssystemen .. seconden weergeven” uit te vinken, en twee keer op Ok te klikken. Zo zet je dual boot loader uit, maar Windows XP Professional is niet uit de boot loader verwijderd. Als je dat wel wilt doen:

9. Druk op de knop Bewerken

In een tekstdocument zie je de inhoud van het boot.ini-bestand, dat er waarschijnlijk in dit geval zo uit ziet:

[boot loader]
timeout=30
default=multi(0)disk(1)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS
[operating systems]
multi(0)disk(1)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Windows XP Home" /fastdetect
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(2)\WINNT="Windows XP Professional" /fastdetect

10. Pas dit bestand aan zodat je dit overhoudt:

[boot loader]
timeout=30
default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Home" /fastdetect

11. Sla het bestand op en klik twee keer op OK

Je kunt je pc herstarten om te controleren of het goed werkt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt voor de hulp maar ik heb het anders opgelost.
Ik heb de Windows 7 CD in de laptop gedaan, toen heb ik beide partities leeg gemaakt. Nu is hij gewoon weer Windows 7 aan het installeren. Toch bedankt voor de hulp!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
oke, is goed ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
windows 7 maakt geen gebruik van boot.ini