Hoe kan mijn oude besturingssysteem installeren op mijn nieuwe moederbord? Lees extra uitleg

Ik heb een server met allerlei instellingen voor o.a Apache en dergelijke.

Besturingsysteem: Windows Server 2003 Enterprise Edition

De chipsets zijn totaal verchillend ene moederbord is amd en de ander intel.

Wat ik zelf in gedachte heb is:

Alle drivers De-installeren op het oude systeem, daarna nieuwe systeem inbouwen en vervolgens drivers installeren van het nieuwe moederbord.

Waarschijnlijk zal windows dan niet normaal starten na het plaatsen van het nieuwe moederbord, waarbij ik misschien gebruik kan maken van de herstel functie op de besturingsysteem cd?

Mijn vraag is dus, zal het werken wat ik denk? of is er een betere/makkelijker manier.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (3)

Dit wordt een typisch geval van "kijken en uitproberen". Mijn eigen ervaring met dit soort dingen is dat hoe nieuwer je windows versie, hoe kieskeuriger windows wordt (met windows 98 kon je zulke grappen nog prima uithalen, maar vanaf windows XP en hoger heb je de bekende "blue screen" al tijdens het opstarten)
Je zegt windows server 2003 te hebben. Die hangt geloof ik precies tussen die versies in?
Wat ik in elk geval wel zou doen is de eerste keer na ombouwen opstarten in veilige modus (paar keer op F8 drukken nadat de BIOS is doorlopen om in het bootmenuutje te komen)

Dan inderdaad proberen in veilige modus zoveel mogelijk typische drivers verwijderen.
Maar het blijft een grote gok denk ik. Zorg dat je steeds een goed werkende backup hebt zodat je altijd weer terug kunt naar de oude situatie! (liefst met clone software een 1 op 1 kopie van je werkende systeemdisk maken op ee fysiek andere harddisk)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je de Win2003 'OEM' hebt gekocht, kan je tegen licentieproblemen aan lopen. Ten minste dat kreeg ik toen ik een machine virtualiseerde (is gelijk aan o.a. een ander moederbord).

Maar als je geen hardware gebonden licentie hebt, geef ik je een goede kans. Gewoon proberen dus. En succes.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
hardeschijf omwisselen:) en ff drivers zoeken
soms kan die crashen maar dat hoef niet