windows opnieuw installeren, alles waar ik nog niet aan gedacht heb?

ik sta nu voor de keuze windows opnieuw te installeren, of de computer naar de reparateur te brengen. Dan is er nog kans dat de computer het nog red zonder opnieuw geinstalleerd te worden.

Ik heb alvast de volgende nadelen van het opnieuw installeren van windows bedacht:
- Ik moet alle programma's opnieuw installeren, inclusief virusscanner enz..
- Ben mijn "favorieten" van internet explorer kwijt.

mijn bestanden gaan niet verloren want die staan op de D schijf.

zijn er nadelen die ik nu vergeten ben? waarvan ik zometeen plotseling denk, shit daar had ik nog niet aan gedacht?

mvg,
jamie

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.7K

Het beste antwoord

Ik installeer voor heel veel mensen Windows, vaak ook een herinstallatie. Dan kan je echt zo goed als alles bewaren: favorieten (ja zeker!), documenten, afbeeldingen, mail, wachtwoorden voor MSN/IE/mail/VPN/WiFi etc, lijst van geïnstalleerde programma's kan je opslaan, installatiesleutels van bijvoorbeeld Windows/Office/Nero kan je achterhalen etc. etc. Je moet maar net weten hoe je het aan moet pakken:
- bestanden kopiëren kan je gewoon doen door naar je gebruikersmap te gaan en je afbeeldingen, documenten, favorieten (staan daar in een mapje) te kopiëren naar een externe schijf.
- mail: zoek voor instructies op Google (vermeldt je e-mailprogramma)
- wachtwoorden: er staan handige tooltjes op nirsoft.net om wachtwoorden en licenties te achterhalen
- lijst van geïnstalleerde programma's kan je maken met behulp van CCleaner (gratis)

Succes! Ik wil je graag verder helpen dus je mag me een PB sturen...

Toegevoegd na 57 seconden:
Nog een toevoeging: drivers back-uppen is handig, werkt niet altijd goed. Zorg anders dat je vast de laatste drivers voor al je apparatuur (printer, internetadapter etc. etc.) vast download van internet en op een externe schijf bewaart.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
bedankt voor het antwoord en de aangeboden hulp! het heeft me zeker geholpen! De computer werkt weer als een speer. bedankt!

Andere antwoorden (5)

Zomaar een ingeving: let even op dat je geen beveiligde bestanden of folders meer hebt. Die beveiliging is geloof ik gekoppeld aan een gebruikers id (sguid) en die is na herinstallatie ws anders waardoor je er niet meer bij kunt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je favorieten kun je gewoon backup'en. R-klik op je favorietenmap en dan openen in explorer o.i.d.? Anders via documents en settings naar je account en dan favorieten?

Het kan in ieder geval wel, ze staan als shortcuts opgeslagen op je schijf.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ook als je outlook of een andere mailclient gebruikt, even je .pst of ander mail postvak backup'en.
Ook instellingen van veel andere programma's zijn te exporteren.
Chatlogs, programmasettings, fonts...
Je zult drivers opnieuw moeten installeren voor je videokaart. Ook zou ik belangrijke bestanden even op een USB stickje zetten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik weet niet ofdat je belasting zaken regelt op de computer maar dan zal ik daar ook rekening mee houden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, hoe dan? Het kopiëren van de mappen BDienst is niet voldoende.
van je drivers zou ik zeker een backup maken met het gratis programma drivermax (http://www.innovative-sol.com/drivermax/). Anders werken straks je netwerkkaart of geluidkaart , enz niet meer. Je moet ook niet vergeten dat het wat tijd vergt om windows er opnieuw op te zetten. en beschik jij over de kennis om de pc weer te configureren en in te stellen zodat hij weer naar behoren werkt??
Kijk eens op deze site, daar staan hele handige tips en stappenplannen!! waar je aan moet denken om windows opnieuw te installeren!!
Voor XP: http://schoonepc.nl/instal/setup.html
Voor Vista: http://schoonepc.nl/vista/windows_vista_setup.html
Voor 7: http://schoonepc.nl/windows7/windows7_setup.html