Waarom kan ik geen laptop kopen zonder Windows?

ik heb mijn oog laten vallen op een HP laptop, ik wil die zonder Windows, maar dat kan niet volgens de verkoper van BCC. Dit mag toch niet, dat is toch koppelverkoop? Ik wil er gewoon het gratis Ubuntu op. Waar moet ik mijn beklag doen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.3K

Het beste antwoord

Het is inderdaad koppelverkoop en dat mag niet. Vertel bij BCC dat je een ander besturingsysteem gaat installeren.
En beding een korting op de verkoopprijs !!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
verkoper geeft toe dat het eigenlijk niet mag, maar dat hij van zijn leidinggevende geen laptops mag verkopen zonder os. Het raadde mij aan om naar een computerwinkel op de hoek te gaan, die doen er over het algemeen niet zo moeilijk over

Andere antwoorden (2)

Bij de fabrikant van de laptop (!)

http://www.kletskous.com/2008/07/25/een-laptop-zonder-windows-vista-de-gemakkelijke-en-de-moeilijke-weg/

Een laptop zonder Windows Vista – de gemakkelijke en de moeilijke weg

Nu gewone laptops met XP niet meer te leveren zijn, gaan steeds meer mensen op zoek naar een alternatief. Er zijn twee manieren (buiten een Mac) om een laptop zonder Vista te kopen:

De gemakkelijke manier:

Ga naar een webwinkel, zoals bijvoorbeeld Mingos , Ikbenstil of OS4free en bestel een laptop zonder besturingssysteem of met Ubuntu.

De moeilijke manier:

Ga naar een winkel, koop een laptop met Vista , ga naar huis, maar ga niet akkoord met de licentie overeenkomsten en vraag daarna je geld terug voor de kosten van het besturingssysteem (geen OEM-versie want die zijn uitgezonderd). Voor geld terug moet je niet bij de winkel zijn, maar bij de fabrikant van de laptop. Uit deze – overigens wel grappige – blogpost blijkt dat het kan, al moet je wel over flink wat geduld en doorzettingsvermogen beschikken. Uiteindelijk kreeg deze koper het in ieder geval bij HP voor elkaar om $ 200,– terug te krijgen voor zijn Windows Vista licentie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik kan het best mis hebben, maar volgens mij is koppelverkoop in Nederland (gedeeltelijk) toegestaan. Anders zouden ook GSM's niet i.c.m. een abonnement mogen worden verkocht. Zoals dat in België het geval is.

Wat ik je zou aanraden met die laptop is het volgende:
Koop die laptop gewoon, download Ubuntu, laad Ubuntu in boot, verwijder de Windows partitie en gebruik de hele laptop gewoon voor Ubuntu.

Mocht je ooit terug willen naar Windows; bij de meeste laptops en computers komt een installatie CD mee.