computer doet lang over opstarten, wat kan ik proberen?

mijn C schijf is nog geen 20% vol.
ik heb een hoop programma's op mijn pc, maar velen starten niet meteen op, ik zet dat zoveel mogelijk uit.

alleen mijn backupdrive en avg starten op in mijn systeemvak.

de registry is opgeruimd en gedefragmenteerd
tijdelijke bestanden etc ruim ik regelmatig op.

programma's draaien vanaf een andere partitie, mijn documenten map staat op een andere schijf.

als alleen windows vista erop staat, heb ik dit probleem niet, is alles weer geinstalleerd dan merk ik dat het al wat langer duurt (dat begrijp ik) echter duurt het op het moment ruim 2 minuten voordat windows is opgestart.

vanaf het moment dat je het balkje ziet lopen totdat het windows logo verschijnt is 2 minuten.

ik zou graag via msconfig dingen uitschakelen, maar zou niet weten welke echt nodig zijn en welke uit zouden kunnen.

wat zou ik nog kunnen uitproberen of hoe kom ik erachter welke dingen die ik in msconfig zie, moet laten staan of mag uitschakelen.

Toegevoegd na 2 minuten:
o ja, de windows prestatie index staat op 5,4 alles is eigenlijk 5.9 dus ook snelheid van c schijf, alleen processor staat op 5.4 mijn pc loopt verder prima, als hij eenmaal is opgestart

(4mb ram, 3,0 GHz processor)

Toegevoegd na 40 minuten:
Ik heb een systeembackup, waarmee al mijn meest gebruikte programma's zijn meegenomen. Dit is een schone installatie backup, waarbij mijn pc net 1 a 2 dagen opnieuw is geinstalleerd met zoveel mogelijk updates. Deze staat er hooguit een maand of 2 op

13 jaar geleden
1.9K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
4 Mb ram? xD
sterredag
13 jaar geleden
lol 4Gb :) mijn probleem is grotendeels verholpen, met dank aan adriaanvn... ik laat de vraag wel nog even open ivm andere goede tips voor de wat meer gevorderde pc gebruiker die niks hebben aan tips als CCcleaner, registry opruimen, spyware verwijderen enzo.

Het beste antwoord

Gebruik geen msconfig maar autorun van sysinternals (is van Microsoft) Deze laat veel meer zien wat er allemaal gestart wordt tijdens het opstarten of het inloggen.
Heel duidelijk. Een aanrader!

Toegevoegd na 32 seconden:
bedoel autoruns niet autorun
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Download CCleaner en laat dat er op lopen, dat wil ook nog wel eens schelen of spybot search en distroy. Misschien heb je malaware of spyware op de pc zitten. Dat maakt de pc ook super traag. Succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je hebt al behoorlijk wat geprobeerd en twee minuten is niet heel snel. Op de site SchoonePC wordt wat dieper ingegaan op acties met MSConfig.

Toegevoegd na 4 minuten:
Verder zijn je specificaties prima, daar zal het niet echt aan liggen.

Je zou eens kunnen kijken of het door je antivirussoftware komt dat de PC traag opstart. Kwestie van uitvinken dat deze wordt opgestart met MSConfig (zie beschrijving in de bron) en dan opstarten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
sterredag
13 jaar geleden
inmiddels is alles uitgeschakeld onder het tabblad opstarten, probleem blijft. (antivirus oplossing helpt dus niet) meer met msconfig doen, moet ik nog even uitproberen.
sterredag
13 jaar geleden
ik heb nagenoeg alles uitgezet wat ik uit kon zetten, of vertraagd laten opstarten, of op handmatig gezet, nog duurt het even lang om op te starten vanaf het moment dat ik het windows balkje ziet, tot het moment dat het windows logo verschijnt (1,46 minuut om precies te zijn)
sterredag
13 jaar geleden
wel een + heb een paar leuke dingen geleerd daar, die ik zeker ga toepassen, dus zeker wel een waardevol antwoord, al heeft het mijn probleem niet verholpen.
Lees ik het woord 'backup-drive"? Heb je permanent een externe HD aangesloten? Vista kan soms minuten over het opstarten doen bij een aangesloten externe drive. Haal hem eens los en probeer het opnieuw?
escape
13 jaar geleden
een printer met multycard reader wil ook wel eens vertraging op geven. dit doordat je pc gaat kijken ofdat deze kan opstarten op een van de kaart slots ( dit is mijn ervaaring met een Asus P4 mobo en HP printer )
anders zou je ook eens het prog bootvis instaleeren. dit prog zorgt dat er zo minmogelijk windows `onzin`opstart

ik hoop dat het wat kan helpen. Mvg.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
sterredag
13 jaar geleden
handig tip. ik heb nagenoeg alles uitgezet wat ik uit kon zetten, of vertraagd laten opstarten, of op handmatig gezet, nog duurt het even lang om op te starten vanaf het moment dat ik het windows balkje ziet, tot het moment dat het windows logo verschijnt (1,46 minuut om precies te zijn)
Je PC start in 2 minuten op, dat is geen abnormaal lange tijd. Windows 7 start bij mij maar iets sneller op, met NOD32, PowerISO e.d. gewoon erbij. Een kale installatie is bij mij inderdaad 2 x sneller.
Je kunt eens proberen bij msconfig alles uit te zetten, dat kan in principe geen kwaad, je kunt het later immers weet aanzetten, maar je virusscanner is nu ook uitgeschakeld, in de tabel fabrikant zul je AVG ergens tegenkomen, of op meerder plekken, die kun je dus weer aanzetten.
Ik ben benieuwd of het veel scheelt als je als test eens alles uitzet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
sterredag
13 jaar geleden
jij ook bedankt voor de tip + alles uitzetten via msconfig werkte niet, mbv het autoruns proggie is het wel gelukt. probleem opgelost.