Schoorsteenkanaal open of dicht?

Ik heb een oud huis met een aantal schoorstenen die niet meer alszodanig worden gebruikt. Al een paar jaar op een rij zitten rond deze tijd van het jaar vogels in, die heerlijk een nestje bouwen.

Ik vind het eigenlijk wel gezellig en een eer dat ze in mijn huis een huisje hebben, maar ik kan me ook indenken dat het niet gezond is, of niet goed voor je huis, of iets anders.

Wat vinden jullie? Als het broedseizoen over is, de schoorstenen dicht laten metselen, of gewoon open laten?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Wonen
2.7K

Het beste antwoord

Lijkt me niet ongezond toe. Als ze er geen vieze bende van maken.
Dichtmetselen is een vrij rigoreuze oplossing. Stukje gaas kan ook wel uitkomst bieden.
Als je daar schuldgevoelens over hebt, kun je overwegen ter compensatie wat vogelhuisjes op te hangen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ach wat een lieve gedachte van die huisjes!

Andere antwoorden (4)

Ik laat mijn schoorsteen lekker open, want ik rook en die permanente stroom houdt mijn kamer minder rokerig.
Slecht kan een schoorsteen niet zijn, de lucht gaat als je een goede schoorsteen hebt altijd van binnen naar buiten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Gaat niet altijd op, als het buiten warmer is dan binnen, kan er een luchtstroom ontstaan van buiten naar binnen en ruik je de schoorsteen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja ben ik met je eens eddijst, daar had ik niet aan gedacht. Heb er zelf nooit last van. Toch denk ik dat afhankelijk van de situatie de winst meestal groter is dan het nadeel.
Na het broedseizoen heb je het sinterklaasseizoen, wat dan?

Open laten... heel het jaar... en tocht is niet slecht...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De beste oplossing: open laten voor de vogels en voor de leuk. Na het broedseizoen laten schoonmaken, om te voorkomen dat vuil en bijbehorende luizen, schimmels en wat niet meer zich ophopen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Roosterbollen plaatsen tegen de vogels. Compenseren met nestkasten voor de vogels.
Schorstenen niet slopen, want er komt een keer een energiecrisis waarin mensen met houtkachels opeens héél veel aanloop krijgen...

Toegevoegd op 20-05-2009 01:03:42
Schoorstenen, bedoel ik. Schorstenen liggen op de Wadden.